Riktlinjer och rutiner läkemedel
Om kostnadsansvar, läkemedelshantering, receptförskrivning och regionsubventioner.
Kostnadsansvar för läkemedel
Enligt dokument beslutat av Landstingsdirektören 2010, ska läkemedel som förskrivs på recept inom Region Kalmar län klassas som Bas/allmänläkemedel, Klinikläkemedel-HSF eller Klinikläkemedel-Psykiatri beroende på vem som har kostnadsansvar när läkemedlet förskrivs inom Hälsovalet.
Beslut kring kostnadsansvar för receptförskrivna läkemedel:
Principer kostnadsansvar läkemedel
Lista över ändringar kostnadsansvar 2024
Kostnadsansvar samtliga ATC-koder
(Filtrera filen efter aktuellt kostnadsansvar. Ena fliken är förinställd på Bas/allmänläkemedel):
Hälsoval kostnadsansvar läkemedel
Läkemedelsgenomgång och läkemedelsberättelse
Övergripande Rutin för Läkemedelsgenomgång och Läkemedelsberättelse enligt HSLF-FS 2017:37, gällande för alla vårdavdelningar och all mottagningsverksamhet.
Rutin för Läkemedelsgenomgång och läkemedelsberättelse samt ansvar för den samlade läkemedelslistan
Bilaga 1: Läkemedelsberättelse
Rutin för Läkemedelsgenomgång och Läkemedelsberättelse för patienter inom kommunal sjukvård, med fastställd ansvarsfördelning mellan kommun och region.
Praktiska anvisningar för läkemedelsgenomgång
Phase 20-skattningsskala för möjliga läkemedelrelaterade symtom
Riktlinjer och rutiner för läkemedelshantering
Ordinationer enligt generella direktiv
Ordination enligt generellt direktiv influensavaccination
Beställning av säsongsvaccin 2024-2025
Rutin för beställning av läkemedel till kommunala akutförråd
ApoEx: stopp- och leveranstider jul och nyår 2024
Beställning av covid-vacciner och material till Kommunala akutförråd
HPV-vaccin - rutiner för beställning och leverans
Bilaga 1 Kvittenslista Hälsocentral-Kommun
Receptförskrivning
Från och med 1 juli 2020 gäller en ny receptblankett för förskrivning. Samma blankett används vid förskrivning av alla läkemedel, även särskilda läkemedel. De tidigare receptblanketterna fick användas till och med 30 april 2021. Förskrivning på gamla receptblanketter före 30 april 2021 är giltiga hela receptets giltighetstid.
Särskilda receptblanketter har därmed utgått och ersatts helt av den nya blanketten. Adda trycker endast nya receptblanketter vid beställning. Gamla hjälpmedelskort och livsmedelsanvisningar är giltiga även efter 30 april 2021 och behöver inte beställas på nytt.
Telefonrecept kan fortfarande användas, men enbart undantagsvis i brådskande fall. Giltighetstiden är förkortad till 14 dagar. Faxöverföring är inte längre tillåtet.
Den 10 maj 2022 införs elektronisk förskrivning som huvudregel, även vid förskrivning utanför ordinarie arbetsplats. Pappersrecept kommer därefter enbart fungera som reservrutin. Ett kostnadsfritt, webb-baserat verktyg för elektronisk förskrivning, tillgängligt för alla förskrivare, har tagits fram av e-hälsomyndigheten och kallas Förskrivningskollen. Det finns också andra webblösningar och applikationer som kan användas redan idag för att förskriva elektroniskt, men där förskrivaren själv står för eventuell licenskostnad.
Fr.o.m. den 10 maj 2022 får utfärdande av recept på pappersblankett göras i följande undantagsfall:
- Teknisk störning som omöjliggör elektronisk förskrivning
- Receptet är avsett att hämtas ut i annat EES-land
- Patienten har särskilda skyddsbehov
- Annat särskilt skäl
- Att inte ha tillgång till elektroniskt förskrivningsverktyg är inte "annat särskilt skäl"
Från och med maj 2021 ska apoteken omvandla inlämnade pappersrecept till elektroniska recept. De får inte heller överföra elektroniska recept till pappersrecept.
Arbetsplatskod och förskrivarkod
Alla recept på läkemedel och teknisk sprit skall vara försedda med en giltig och maskinläsbar arbetsplatskod och förskrivarkod (se HSLF-FS 2021:75 ), vilket är varje förskrivares ansvar att tillse. Om receptet saknar förskrivarkod är receptet ogiltigt och kan inte expedieras. Om receptet saknar arbetsplatskod kan patienten inte få ett förmånsläkemedel inom högkostnadsskyddet.
Förskrivaren skall uppge yrke, namn och tjänsteställe i klartext.
Elektroniska recept blir huvudregel 10 maj 2022, även vid förskrivning utanför ordinarie arbetsplats.
Hur ser koden ut?
Först kommer förskrivarkod, som alltid är exakt 7 siffror. Den påföljande arbetsplatskoden är i Region Kalmar län alltid sju siffror varav de två första är länskoden 08. Under streckkoden skall koderna anges i siffror.
Arbetsplatskod även på hjälpmedelskort
Även hjälpmedelskort skall vara försedda med arbetsplatskod och förskrivarkod och bör skickas elektroniskt.
Om du inte känner till din personliga förskrivarkod
Kontakta Socialstyrelsens enhet för behörighet och patientsäkerhet telefon 075-247 30 00 alternativt hosp@socialstyrelsen.se
Enheten ansvarar för Socialstyrelsens register över hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP).
De som inte har svensk läkarlegitimation, liksom diabetessköterskor och stomisköterskor, har inte någon personlig förskrivarkod utan s.k. gruppkoder.
Fritidsförskrivare
I denna grupp ingår förskrivare som förskriver läkemedel utanför tjänsten samt pensionerade förskrivare och förskrivare utan anställning. En gemensam arbetsplatskod finns för detta ändamål. För att erhålla arbetsplatskoden för förskrivning måste förskrivaren vara folkbokförd i Kalmar län. Ansökan görs via lakemedel@regionkalmar.se
Vid fritidsförskrivning gäller samma krav på journalföring och uppföljning av insatt behandling som vid förskrivning i annan verksamhet.
Förskrivaren förutsätts ha god följsamhet till läkemedelskommitténs rekommendationer samt förskriva enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.
Den 10 maj 2022 införs krav på elektroniska recept, även vid förskrivning utanför ordinarie arbetsplats. Ett kostnadsfritt, webb-baserat verktyg för elektronisk förskrivning, tillgängligt för alla förskrivare, har tagits fram av eHälsomyndigheten, och kallas Förskrivningskollen. Elektronisk förskrivning som huvudregel innebär att pappersrecept enbart kommer fungera som reservrutin.
Beställning av recept, etiketter och hjälpmedelskort
Beställningar görs av förskrivaren själv eller utsedd person på kliniken, från Adda. Arbetsplatsen/förskrivaren/fritidsförskrivaren står för kostnaden.
Följande kan beställas:
Receptblanketter med förtryckt arbetsplatskod - Adda
Minsta antalet är 100 st.
Receptblanketter utan förtryckt arbetsplatskod - Adda
Minsta antalet är 100 st.
Etiketter med streckkod - Adda
100 styck/bunt
Etiketter med streckkod, namn och adressuppgifter - Adda
100 styck/bunt
Hjälpmedelskort utan förtryckt arbetsplatskod, allmän sjukvård - Adda
Minsta antalet är 200 st.
Om blanketten ska ha förtryckt arbetsplatskod eller inte är upp till beställande enhet. Cosmic kan hantera utskrift av recept både på blanketter med eller utan förtryck.
Varje beställning medför fraktavgift.
Kontaktuppgifter
Adda
Telefon: 08-709 59 90
order@adda.se
Till Adda webbutik för tryckta blanketter
Kontakt inom Region Kalmar län: lakemedel@regionkalmar.se
Beställning av förskrivarprofiler
Förskrivarprofiler beställs via e-hälsomyndigheten
Inloggning sker antingen via tjänstekortslegitimation (SITHS-kort) eller e-legitimation.
Regionsubventioner
Förutom läkemedelsförmånen har Region Kalmar län fastställt följande rutiner för subvention:
Regionen betalar inte för produkter som inte uppfyller kraven i dessa dokument.
Regionsubventioner
-
Pdf-dokument
RKL1 - Nationell förmån saknaspdf 160 kb
-
Pdf-dokument
RKL2 - Neuroleptikapdf 159 kb
-
Pdf-dokument
RKL3 - Spolvätskorpdf 158 kb
-
Pdf-dokument
RKL4 - Personer som vistas i landet utan nödvändiga tillståndpdf 162 kb
-
Pdf-dokument
RKL5 - Preventivmedelpdf 164 kb
-
Pdf-dokument
RKL10 - Personer från Ukraina som ännu inte sökt asylpdf 162 kb
-
Pdf-dokument
Smittskyddsläkemedel som förskrivs på receptpdf 145 kb
Samverkansregler vård och industri
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har tillsammans med industrin tagit fram gemensamma förhållningsregler mellan vårdpersonal och industri. Regionens medarbetare förväntas följa dessa riktlinjer.
Samverkansregler för vård och industri - SKR
SKR har även tagit fram en e-utbildning som informerar om reglerna. Utbildningen tar ca 10-15 minuter att genomföra: