1177 Journal

Här samlas de dokument som gäller kring 1177 Journal, bland annat det nya ramverk som vi skrivit under att följa, en beskrivning av vad invånaren ser i e-tjänsten samt rutin för försegling och upplåsning.

Vad visas i 1177 Journal?

Vad patienten ser i 1177 Journal (uppdaterad april 2024)
Tydliggör vad som visas i 1177 Journal, vilka mallar och sökord som är bortfiltrerade samt hur dokumentation ska ske.

Skyddade personuppgifter

Olika hotbilder kan föranleda att en persons uppgifter måste skyddas. ”Skyddade personuppgifter” är en samlingsrubrik för de olika skyddsåtgärderna. Det finns tre nivåer av skydd: sekretessmarkering, skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter. 

Läs mer om detta i riktlinje för hantering av patienter med skyddade personuppgifter

Dölja information för patienten

Rekommenderat arbetssätt för att dölja information för patienten i 1177 Journal.

Dokumentet är en vägledning i den dialog som det är viktigt att ha med patienten kring vad som kan läsas i 1177 Journal och vad patient eller vårdpersonal kan göra för att förhindra att all eller viss information visas i 1177 Journal.

Här kan du se ett webbinarium där Ragnar Styrbjörn berättar om det rekommenderade arbetssättet (börjar 1:09 min in i videon).

Försegling och upplåsning 

Patientens direktåtkomst till information i 1177 Journal kan begränsas. Det är också möjligt att begränsa eller utöka vårdnadshavares direktåtkomst till barns journal.

Rutinen i sin helhet hittar du här. Där kan du också läsa mer information om vad varje ärendetyp innebär.

Följande ärendetyper beställs via digitala blanketter

  • Försegling och/eller låsning - enskilds önskemål eller på begäran av hälso- och sjukvårdspersonal.
  • Återställande av direktåtkomst - enskilds önskemål eller på begäran av hälso- och sjukvårdspersonal.
  • Borttagande av direktåtkomst för vårdnadshavare
  • Ge eller ta bort tillgång till minderårigs journal (avser barn mellan 13 och 15 år).

Hantering

  • Ansvarig vårdpersonal beställer via digital blankett:
    Supportcenter Vårdsystem, under rubrik: 1177/e-tjänster
  • Beställningar som inte är akuta handläggs under kontorstid.
  • Om beställningen är akut fylls blanketten först i och därefter kontaktas Supportcenter Vårdsystem via telefon 010-358 40 38 knappval 2 (tala in ett meddelande och invänta uppringning inom 30 minuter under beredskapstid 16:30–07:45).
  • Bekräftelsemail skickas automatiskt till verksamhetschef och den som skapat beställningen.

Reservrutin

I de fall beställning via Supportcenter Vårdsystem inte är tillgängligt på grund av tekniska problem eller liknande görs samtliga beställningar på pappersblanketterna nedan.

  • Vänligen fyll i blanketten digitalt och skriv därefter ut och skriv under.
  • Skicka blanketten med internposten till Regionstab Kansli, Strömgatan, Kalmar.
  • I de fall beställningen är akut kontaktas också Supportcenter Vårdsystem via telefon 010-358 40 38 knappval 2 (tala in ett meddelande och invänta uppringning inom 30 minuter under beredskapstid 16:30–07:45). Fyll därefter också i och skicka in blanketten.

Rådgivning

Regionstab Kansli hanterar eventuella frågor rörande invånarkontot på 1177 och 1177 Journal. Via Regionstab Kansli kan du få information om vad bland annat försegling och låsning innebär. Regionstab Kansli nås kontorstid på telefon 010-358 86 00.

Förändringar i invånarens åtkomst till 1177 Journal på 1177.se

Alla regioner har enats om att följa ett nationellt ramverk som ger invånaren tillgång till all information i sin journal på 1177.se. Syftet är att invånare ska få tillgång till samma information oavsett region och var man är bosatt. Det är ett steg i att stärka invånarnas möjlighet till delaktighet och engagemang i den egna vården. Region Kalmar län kommer därför, steg för steg, att börja visa fler delar av journalen.