Arbete med levnadsvanor i primärvård

Samtliga patienter som uppvisar, eller ligger i riskzonen för att utveckla livsstilsrelaterad sjukdom, ska erbjudas stöd till förändring av sina levnadsvanor.

Om inga andra riskfaktorer föreligger, ska patienten (i samråd med patientansvarig läkare, PAL), alltid erbjudas stöd till levnadsvaneförändring framför läkemedelsbehandling. Stödet bör pågå under minst sex månader och sedan utvärderas.

Riskfaktorer

Arbetet med levnadsvanor berör framför allt patienter med förhöjda blodfetter, förhöjt blodtryck, ohälsosamma matvanor, otillräcklig fysisk aktivitet, tobaksbruk, riskbruk av alkohol, övervikt och obesitas, prediabetes samt vid sömn- och stressproblematik.

Uppföljning vid bariatrisk kirurgi

Patienter som genomgått gastric bypass eller gastric sleeve följs enligt primärvårdens rutin för uppföljning efter obesitaskirurgi.

Hälsosamtal

Personer utan behandlade riskfaktorer som vill diskutera sina levnadsvanor, kan erbjudas hälsosamtal om enheten har tid och möjlighet.

Remisshantering

Patienten remitteras till hälsokoordinator/tobaksavvänjare via vidimering, internremiss eller inkommande vårdbegäran från alla vårdenheter i regionen. Patienten kan också söka själv via egenremiss/e-tjänsten 1177.se.

Hälsokoordinatorn/ tobaksavvänjarens rutiner

Patienten kallas i första hand via 1177.se (omvänt ärendeflöde) med länk till hälsodeklaration som fylls i via 1177.se och sedan skickas tillbaka. Formuläret används som underlag för att kartlägga patientens levnadsvanor samt stöd vid dokumentation och uppföljning.

I andra hand kallas patienten via brev.

Första besöket

Ett inledande samtal sker med hjälp av MI, motiverande samtal. Hälsokoordinatorn går igenom hälsodeklarationen med fördjupad kartläggning inom specifika problemområden som patienten anser viktiga och där förändring önskas. Tobaksavvänjare går igenom sluta-röka-produkter samt information om verkan och biverkan. Individuella mål och delmål för patienten sätts upp och dokumenteras i patientöverenskommelsen. Rekommenderad tidsåtgång för besöket är cirka 60 minuter.

Rådgör med patienten om lämplig fysisk aktivitetsnivå och förskriv vid behov Fysisk aktivitet på recept (FaR) enligt rekommendation ur FYSS. Vid behov kan patienten hänvisas till exempelvis fysioterapeut, FaR-ledare eller yoga-instruktör. Boka in uppföljning av ordinerat FaR.

Levnadsvanor dokumenteras (länka till stycket ”Dokumentation” längre ner i dokumentet) i mallen ”Livsstilsmottagning (primärvård)” i Cosmic:

  • Tobak: Antal rökta cigaretter/dag, antal snusdosor/vecka och eventuellt tobaksstopp.
  • Alkohol: Antal standardglas/vecka och mer än 4-5 standardglas vid samma tillfälle.
  • Fysisk aktivitet: Antal minuter/vecka aktiv träning, antal minuter/vecka med vardagsmotion samt  stillasittande tid
  • Matvanor: Intag av grönsaker/dag, frukt och bär/dag, fisk och skaldjur/dag, sötsaker/dag och frukost/vecka.
  • Stress: Upplevelse av stress eller höga krav och tillräcklig vila utöver sömnen.
  • Sömn: Antal timmar sömn/natt, svårt att somna och vakenhet på natten.
  • Motivation: Skala 1-10 på hur viktig en förändring är samt förändringsbenägenhet.

Provtagning

Vid behov, exempelvis vid misstanke om överkonsumtion av alkohol, görs provtagning i samråd med PAL. Inför årligt besök av bariatrisk kirurgi tas rekommenderat provpaket. Provtagningen sker cirka två veckor före planerat besök. Patienten kommer fastande och tar fp-glukos, lipidstatus samt HbA1c (vid prediabetes). Provsvaren går till hälsokoordinatorn som följer upp svaren. Vid avvikande provsvar kontaktas PAL.

Registrering var tredje månad

Längd, vikt, BMI, midjemått och blodtryck tas i samband med inskrivning därefter var tredje månad.

Uppföljning

Patienten erbjuds uppföljning under ett års tid. Antalet besök är individuellt men bör som minimum ske vid 4-6 veckor (för att säkerställa att förändringsarbetet har kommit igång), samt vid 3, 6 och 12 månader. Rekommenderad tidsåtgång för besöket är 30-60 minuter. Vid behov finns möjlighet att rådfråga PAL.

Uppföljning av tobaks-/nikotinpatienter sker i första hand via telefonkontakt men vid behov kan fysiskt besök bokas. Även här är antalet besök individuellt och patienten bör följas upp strukturerat från rökstoppsdagen och kontinuerligt upp till 1 år för att säkerställa fortsatt rökstopp eller för att fånga upp eventuellt återfall.

Patienter med prediabetes och patienter som genomgått bariatrisk överviktskirurgi följs upp en gång per år.

Levnadsvanepatienter som remitterats av läkare på enheten bör erbjudas uppföljande läkarbesök eller telefonkontakt efter 12 månader. Nyupptäckta prediabetiker följs av hälsokoordinator enligt ovanstående; därefter årlig kontroll med provtagning och motiverande samtal om levnadsvanor.

Vid den avslutande kontakten

När kontakten avslutas, i de flesta fall efter ett år, dokumenteras patientens uppnådda resultat i ”livsstilsmallen” i Cosmic.

Under sökordet ”Resultat” väljs ”Resultat 12 mån/vid avslut”. Därefter fylls patientens uppnådda resultat i under den aktuella levnadsvanan.

Dokumentation

Både hälsokoordinatorn och tobaksavvänjaren dokumenterar samtliga kontakter i mallen ”Livsstilsmottagning (primärvård)” i Cosmic. I mallen ska samtliga fasta val fyllas i så långt det är möjligt. Dokumentation i fritext används endast som en stödanteckning. Dokumentation görs med nedanstående diagnos- och åtgärdskoder.

Diagnoskoder

F17.1 – Skadligt bruk av tobak
F17.2 – Tobaksberoende

Z72.4 – Olämplig diet och olämpliga matvanor
E66.0 – Fetma orsakad av kaloriöverskott (obesitas)
E66.9 – Fetma, ospecificerad (obesitas)
E78.0 – Isolerad hyperkolesterolemi (lipidrubbning)
R73.0B – Diabetes, latent (prediabetes)

F10.1 – Skadligt bruk av alkohol
F10.2 – Alkoholberoende

Åtgärdskoder

DV113 – Kvalificerat rådgivande samtal om tobaksbruk
DV123 – Kvalificerat rådgivande samtal om alkoholvanor
DV133 – Kvalificerat rådgivande samtal om fysisk aktivitet
DV143 – Kvalificerat rådgivande samtal om matvanor
DV200 – Utfärdande av recept på fysisk aktivitet

AW005 – Uppföljning av tidigare utfärdat recept på fysisk aktivitet (FaR)
QK005 – Stresshantering

Åtgärdskoderna ”Kvalificerat rådgivande samtal” används framför allt av hälsokoordinator med utbildning i motiverande samtal och levnadsvanor respektive tobaksavvänjare med diplomeringsutbildning eller som lägst grundutbildning.

Kontaktperson