Introduktion till Stöd och behandling

Här hittar du information om Stöd och behandling och hur er enhet kan komma igång och jobba med tjänsten. Här hittar du också statistik för Stöd och behandling.

Vad är Stöd och behandling?

Stöd och behandling är en e-tjänst på 1177.se som gör det möjligt för regioner och privata vårdgivare med vårdavtal att erbjuda invånare stöd- och behandlingsprogram på nätet.

Inloggning för invånaren sker via 1177.se. Invånaren loggar in med sin e-legitimation. Vårdpersonal loggar in med SITHS-kort.

Stöd och behandlings tekniska plattform är lättillgänglig, användarvänlig och säker. Plattformen följer de lagar och regelverk som krävs för att vara ett nationellt medicinskt informationssystem, bland annat ur ett informations- och patientsäkerhetsperspektiv.

Kom igång

Kontakta oss om er verksamhet vill komma igång och börja använda Stöd och behandling. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Har ni en idé?

I Stöd och behandling finns ett verktyg för att utveckla (designa) stöd- och behandlingsprogram.

Sedan januari 2022 finns Sydöstra Sjukvårdsregionens gemensamma designstudio som stöttar verksamheter inom sjukvårdsregionen att utveckla stöd- och behandlingsprogram.

Läs mer om designstudion och hur ni går till väga för att kontakt dem

Våra program

Här hittar du de stöd- och behandlingsprogram som används i vår region och hur du kommer igång att börja använda dem.

Här hittar du nya stöd- och behandlingsprogram som utvecklas just nu i sydöstra sjukvårdsregionen.

Startsäkring

Innan en enhet kan komma igång med ett nytt program ska en startsäkring genomföras. Startsäkringen görs för att säkerställa att alla delar finns på plats inför uppstart, som till exempel rutiner, arbetssätt och behörigheter. Vid startsäkring ska chef, behörighetsadministratörer och minst en behandlare delta. Startsäkringen är ett formulär som fylls i och skickas till oss i SoB-förvaltningen.

Se statistik för Stöd och behandling i Sverige

När du klickat på länken ovan väljer du sydöstra sjukvårdsregionen och sedan Region Kalmar län.

Rapporten visar datakällor från alla regioner. Du kan göra en rad olika filtreringar utifrån bland annat sjukvårdsregion, region, moment och enhet. Du kan även filtrera på tidsperiod.

Frågor och svar

Här har vi samlat ihop de vanligaste frågorna för er som funderar på att komma igång med Stöd och behandling. Vi fyller på med frågor efterhand.