Aktuell information

Försäkringskassan går över till SAFOS för digitala möten

Försäkringskassan går i år över till SAFOS som mötestjänst i stället för Skype. Anslutning sker via dator och webbläsaren (Edge, Chrome, etc). Inbjudningarna har ingen SIP-adress så det går inte att använda ett videosystem.

SAFOS är en samarbetsplattform för offentlig sektor som innebär säker legitimering, tjänsten är inte en molntjänst.

Försäkringskassan kommer att använda två system under begränsad tid – SAFOS och Skype. I mötet behöver alla som loggar in i mötet legitimera sig, det sker genom:

  • BankID (medborgare, arbetsgivare, kommuner)
  • SITHS (hälso-och sjukvård, kommuner) – SITHS-kortet behöver sitta i datorn innan ni börjar logga in i mötet
  • Efos  (Försäkringskassan)
  • FrejaOrgID (medborgare)

Video och ljud är aktiverat vid inloggning – om det kommer upp en ruta som ber er tillåta användandet av mikrofon och högtalare ska ni tillåta det. Ni kan logga in i förväg och testa. Försäkringskassans handläggare släpper in deltagarna i mötet när det startar.