Så fungerar 1177 direkt

Den nya tjänsten 1177 direkt innebär att invånaren snabbt ska kunna få kontakt med vården, beskriva sina symtom digitalt och därefter få råd eller lotsas fram till ett digitalt alternativt fysiskt vårdbesök.

Vad innebär den nya tjänsten?

Med 1177 direkt ges invånaren möjlighet att fylla i sina symtom digitalt för att sedan bli lotsad vidare till rätt vårdnivå. Invånaren når 1177 direkt via 1177.se, hälsocentralernas kontaktsidor på 1177.se eller genom att ringa hälsocentralerna och välja knappval 7.
Mer information om hur tjänsten fungerar på 1177.se

Så här går det till: 

Bilden visar flödet för patienten.

Steg 1: Invånaren loggar in i tjänsten med hjälp av BankID.

Steg 2: Invånaren besvarar ett antal frågor som rör sökorsak, uppskattad hälsa med mera via ett digitalt formulär. Det går också att bifoga en bild som förtydligar sökorsaken om invånaren önskar detta. Därefter sker en automatisk triagering via en triageringsbot där invånarens aktuella sjukhistoria ligger till grund för vart invånaren dirigeras.

Steg 3: Hänvisningen kan leda invånaren till egenvårdsråd eller till en chatt bemannad med sjukvårdspersonal. Invånaren kan alltid välja att gå från egenvårdsråd till chatten. Vid akuta och livshotande tillstånd ombeds invånaren att omgående lämna tjänsten för att söka akut vård. 

Nyttor och fördelar

Vad blir nyttorna/fördelarna för invånaren?

  • Förbättrad tillgänglighet till vården.
  • Invånaren beskriver sina symtom och förväntningar digitalt.
  • Symtombeskrivningen kan förtydligas med bilder och mätdata.
  • Möjlighet att chatta med vårdpersonal.
  • En mer sömlös kontakt med vården.
  • Invånaren kan själv välja tid för kontakt.
  • En standardiserad och kvalitetssäkrad bedömning.

Vad blir nyttorna/fördelarna för vårdpersonal?

  • En effektivare användning av våra resurser.
  • Bättre förberedda besök till rätt vårdnivå.
  • Lättare att hjälpa patienter med störst vårdbehov först.
  • Enighet i bedömning av patientens symtom, vilken yrkesgrupp som är bäst lämpad, vilken besöksform och vilken brådskegrad.
  • Patientens symtombeskrivning (inklusive ev. bifogade bilder och mätvärden) och förväntningar är tillgängliga inför en första kontakt via chatt.
  • Flera ärenden kan hanteras parallellt, där användandet av färdiga texter (frasmallar) underlättar hanteringen.