Smittskyddsläkaren informerar om mässlingsfall i länet

Två fall av mässling har diagnosticerats i Kalmar län och smittskyddsläkaren uppmanar till skärpt uppmärksamhet avseende diagnosen.

• Publicerad: 25 jul 2024 15:10

Mässlingsaktiviteten i Europa är hög och nu har två fall av mässling diagnosticerats i Kalmar län. Det är de första fallen i länet på tio år. Mässling är en av de mest smittsamma sjukdomar som finns  Det räcker att vistas i samma rum som en person med mässlingen, och upp till 2 timmar efter patienten lämnat rummet, för att smittas. Kring varje fall görs därför en omfattande smittspårning med syfte att identifiera individer som utsatts för smitta men saknar skydd. Den som tidigare haft mässlingen och den som är vaccinerad mot mässling har ett fullgott skydd mot sjukdomen. Övriga individer rekommenderas postexpositionsprofylax i form av vaccin eller gammaglobulin.

Att tänka på

• Vid misstanke om mässling ska patienten isoleras och infektionsbakjour och smittskyddsläkare omedelbart kontaktas. Börja direkt med att kartlägga exponerade hushållskontakter, anhöriga, medpatienter och personal.
  • Repetera symtombild och ha en hög grad av misstänksamhet vid symtom som kan tyda på mässling. Fråga efter om det finns någon känd exponering.
  • De första symtomen brukar vara torrhosta, irriterande och röda ögon som är känsliga för ljus samt hög feber.
  • När utslagen kommer har patienten redan varit smittsam i fyra dagar och smittspårningen kan bli omfattande.
  • Genombrottsinfektion (klinisk infektion trots vaccination) kan förekomma, varför diagnosen ska misstänkas även hos vaccinerade individer med relevanta symtom. Genombrottsinfektion medför sannolikt ingen eller mycket låg smittrisk.
  • Personer som misstänker att de blivit smittade av mässling ska inte söka vård akut utan i stället kontakta 1177 på telefon och få instruktioner om var de ska ta vägen och hur de ska ta sig dit. En person med misstänkt mässling bör undvika allmänna transportmedel och väntrum.
  • Inom Region Kalmar län rekommenderas all personal inom vård och omsorg, även personal som inte direkt vårdar patienter (inklusive sjukhusgemensam servicepersonal) vaccination mot mässling.
  • Vuxna som inte har haft sjukdomen eller endast vaccinerat sig med en dos rekommenderas att vaccinera sig, särskilt inför en utlandsresa (gäller även resor i Europa). Det behövs ingen påfyllnadsdos efter den andra dosen även om det har gått lång tid sedan vaccination.

Mässling - För vårdgivare Region Kalmar län

Vaccination mot mässling, påssjuka och röda hund - För vårdgivare Region Kalmar län

Vårdhygieniska riktlinjer - mässling inom slutenvård

Riktlinje för vaccination av personal inom vård och omsorg