Dialysmottagningen - en föregångare i att ge vård i hemmet

Nära vård har öppnat upp frågan om vilken vård som egentligen behöver bedrivas på sjukhus och vad patienten kan göra själv hemma. En verksamhet som har arbetat med vård hemma under flera decennier är dialysen.

• Publicerad: 9 jun 2023 14:26

Påsdialys, eller bukhinnedialys, är en behandling som utförs i patientens hem. Det görs antingen med hjälp av maskin nattetid eller manuellt fyra gånger på dagen, där varje byte tar 30 minuter. Patienten lär sig att sköta sin dialys självständigt alternativt med hjälp av assisterad behandling vilket innebär att kommunsköterskor sköter hela eller delar av behandlingen.

”Vi har en tendens att vilja ta över”

Maria Gustafsson är sjuksköterska på dialysmottagningen och hjälper patienter att hitta ett sätt att få dialys som passar dem och deras vardag.

- Vi frågar alltid vad som är viktigt för dig. Sedan kan vi anpassa dialysbehandlingen efter vad som passar patienten. Är det en person som arbetar på dagarna kan till exempel dialys med hjälp av maskin på natten hemma vara att föredra. Det handlar mycket om vad patienten själv vill, och vilken personlighet man har.

- Vi inom vården har ibland en tendens att vilja ta över mycket. Och så har vi tidsbrist. Då tycker vi att det går snabbare att vi gör saker själva. Ibland behöver vi släppa checklistan och se personen vi har framför oss.

Nära samarbete med kommunen

Dialysen var tidiga med att erbjuda vård hemma. Redan på 80-talet kom påsdialys till Kalmar. Samarbetet med kommunerna har byggts upp över tid och är idag väldigt nära.

- Det är viktigt att kommunsjuksköterskorna känner sig trygga, annars skulle detta inte fungera. Att det fungerar med kommunerna är a och o för att det ska fungera för patienterna. Vi har regelbundna utbildningar med kommunerna och dygnet-runt-support.

Dialyssjuksköterskorna gör alltid hembesök innan hemdialys påbörjas för att få en bredare bild av personens vardag. Det brukar bli ett helt annat samtal hemma än vid ett sjukhusbesök.

Stora möjligheter

Maria menar att man kan leva ett ganska oberoende liv idag, trots dialys.

- Jag hade en kvinna för några år sedan som hade nattmaskinen i sin husbil och kunde på så vis åka på semester. En man åkte till Sydeuropa över sommaren för att hälsa på släktingar och det löste vi det också. Faktum är att jag har undervisat 90-åringar i att sköta sin dialys i hemmet. Med rätt stöttning och support av kommunsköterskor kan många klara av att ta hem sin behandling.

Goda exempel på nära vård

Här har vi samlat flera exempel på nära vård.

Till Omställning pågår - Vårdgivarwebben

Sidan uppdaterad: 9 juni 2023