Uppdaterade rekommendationer för TBE-vaccination

Folkhälsomyndigheten har tagit fram en karta över var risken för att smittas av TBE är förhöjd. Man har utgått från de fall av TBE som har anmälts sedan den 1 januari 2005, och i vilka kommuner dessa misstänks ha smittats.

• Publicerad: 14 jun 2023 12:06

Antalet fall har summerats per kommun över rullande fem-årsperioder, det vill säga 2005–2009, 2006–2010, och så vidare. Därefter har antalet fall delats med kommunens genomsnittliga befolkning under perioden, för att få fram en 5-årsincidens (det vill säga antal fall per 100 000 invånare under 5-årsperioden). Med hjälp av ett statistiskt test har sedan fastställts om incidensen under någon 5-årsperiod med statistisk säkerhet har överskridit ett gränsvärde om 1 fall per 100 000 invånare.

De kommuner som under någon femårsperiod sedan 2005 har haft en statistiskt säkerställd incidens på 1 fall eller mer per 100 000 invånare bedöms ha en förhöjd förekomst för TBE. I Kalmar län gäller detta Kalmar, Mönsterås, Oskarshamn, Vimmerby och Västerviks kommuner. Observera att det kan finnas en risk att smittas av TBE även i andra kommuner i länet.

Karta över områden med förhöjd förekomst av TBE – Folkhälsomyndigheten

Vaccinationsrekommendation

Vaccination rekommenderas till besökare, permanent- och sommarboende i de områden som har förhöjd förekomst enligt Folkhälsomyndigheten och då särskilt till personer som vistas i skog och mark och som ofta blir fästingbitna.

Eftersom TBE sprider sig över landet kan vaccination även övervägas till den som vistas mycket i skog och mark i övriga områden, framför allt i Götaland och södra Svealand.

Smittskyddsläkarens riktlinje för TBE-vaccination

Vid vaccinbrist

I händelse av vaccinbrist prioriteras vaccination till den som ska vistas i skog och mark i områden med förhöjd risk, särskilt till personer som fyllt 50 år och till personer med nedsatt immunförsvar. Prioritering sker oavsett om det gäller första dos eller påfyllnadsdos.

Sidan uppdaterad: 14 juni 2023