Ny toppmodern utrustning på plats hos Diagnostiskt centrum

Klinisk kemi och transfusionsmedicin i Region Kalmar län kan stoltsera med att de har ett av Sveriges modernaste kemi-, immunkemi- och hematologilaboratorier.

• Publicerad: 8 jun 2023 10:22

Efter den stora upphandlingen av kemi-, immunkemi- och hematologiinstrument samt automationsbana som påbörjades 2017 har de äntligen kommit i mål, utrustningen är installerad och klar att användas.

- Vi har nu startat upp våra nya analysplattformar i Kalmar, Oskarshamn och Västervik och våra toppmoderna laboratorier levererar högkvalitativ diagnostik för god vård och hög patientsäkerhet, säger Linda Olofsson, basenhetschef för klinisk kemi och transfusionsmedicin på Diagnostiskt centrum.

Den nya instrumentplattformen genererar en fantastisk service för sjukvården och öppnar upp för framtidens behov.

- Provflödet är mer automatiserat, det är inte lika mycket manuell hantering. Våra provsorterare kvitterar, centrifugerar och alikvoterar själva proverna och matar ut dem på automationsbanan, en ny och snabbare bana. Flödet är mer patientsäkert då det är mindre manuell hantering. Instrumenten sväljer också väldigt mycket mer prover och är snabbare än våra gamla instrument. Provsorterarna, som själva sorterar provrören, innebär också en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare, berättar Linda.

Hematologiproverna går numera även de via automationsbanan och hanteras därför både snabbare och mer patientsäkert. Nästa steg blir att i Kalmar på länssjukhuset arbeta för en koppling från rörposten direkt till provsorterarna. Detta menar Linda skulle underlätta och snabba på hanteringen framför allt på kvällar och nätter då det bara är två eller tre personer på plats.

- Ett antal nya analyser är i gång på de nya instrumenten, fler är på gång till hösten, vilket medför snabbare svarstider för sjukvården. De nya labben i Oskarshamn och Kalmar är ljusa och fina, bra planerade och med en lägre ljudvolym som också innebär en betydligt bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. I Västervik väntar vi på ombyggnation och när den är klar kommer vi få provsorterare och automationsbana även i Västervik, säger Linda.

På klinisk kemi och transfusionsmedicin i Region Kalmar län arbetar biomedicinska analytiker, ofta kallade för sjukvårdens detektiver, dygnet runt under alla dagar. Här analyseras bland annat blodprov, urinprov och ryggmärgsvätska och de analyserar ungefär ett provsvar var 5:e sekund, dygnet runt. Analysarbetet ligger till grund för ca 70% av alla medicinska beslut i sjukvården, så att vårdpersonal kan ställa rätt diagnoser och föreslå rätt behandling till sina patienter.

Sidan uppdaterad: 8 juni 2023