Fler hälsocentraler har anslutit sig till 1177 direkt

Nu har alla hälsocentraler i kommunerna Emmaboda, Borgholm, Kalmar, Mörbylånga, Nybro och Torsås anslutit sig till 1177 direkt, samt Cityläkarna och Kristinebergs hälsocentral i Oskarshamn.

Hand med mobiltelefon som visar 1177 direkt på skärmen
  • Publicerad: 9 maj 2023 13:04

Resterande hälsocentraler i Kalmar län ansluter sig under nästa vecka, tisdagen den 16 maj.  Det innebär att alla hälsocentraler i Kalmar län kommer erbjuda 1177 direkt som ett alternativ till att ringa sin hälsocentral under maj månad.

Projektledare  Birgitta Berglund

Birgitta Berglund är projektledare för 1177 direkt i Region Kalmar län och har under de senaste månaderna arbetat intensivt med att få ihop de sista bitarna.

–Vi har under de senaste månaderna förberett införande och utbildat vårdpersonal i den nya tjänsten. Vi har haft en väldigt motiverad grupp som verkligen har velat komma i gång med 1177 direkt och har sett fram emot att starta. Vi har sett stora fördelar med att först låta fyra hälsocentraler gå in i tjänsten, det har gett oss många lärdomar och erfarenhet, som vi har tagit med oss i det fortsatta införandet. Idag har 19 enheter öppnat sina ingångar för invånare, det har redan kommit in en hel del ärenden och vårdpersonal är redo och tar hand om dessa på bra sätt.

Vad är 1177 direkt

• I 1177 direkt beskriver invånaren sina symtom digitalt, för att sedan antingen få råd om vad hen kan göra själv, chatta med vårdpersonal eller lotsas fram till ett digitalt eller fysiskt vårdbesök.
  • Tjänsten har två ingångar: Sök vård och Administrativa frågor. Om invånaren väljer Administrativa frågor kommer hen att få chatta med en administratör, det kan till exempel vara frågor som rör öppettider, patientavgifter, frikort eller fakturor.
  • Den 14 mars startade införandet på hälsocentralerna i Borgholm, Mörbylånga, Kvarnholmen och Kristineberg.
  • Den 16 maj införs tjänsten på resterande hälsocentraler i norra länsdelen. Då är alla hälsocentraler i Kalmar län anslutna till 1177 direkt.
  • Invånaren kan lämna sitt ärende när som helst på dygnet. Chatten i 1177 direkt följer hälsocentralernas öppettider.
  • 1177 direkt införs gemensamt i tio regioner i landet under 2023 tillsammans med Inera.

Så går det till

Se nedan film om hur 1177 direkt fungerar, filmen är ca 2 minuter lång.

Följande hälsocentraler är nu anslutna till 1177 direkt

Kristinebergs hälsocentral

Torsås kommun
Torsås hälsocentral

Gå till 1177 direkt på 1177.se.

Sidan uppdaterad: 9 maj 2023