19 mars 2021

I nyhetsbrevet den här gången: generella IT-nyheter, Cosmic driftunderhåll, läkemedel, beställning och svar, vårddokumentation, remiss, utskrifter, Cosmic övrigt.

Allmän information

Övergång från Internet Explorer till Edge som standardwebbläsare

I Region Kalmar län är idag Microsoft Internet Explorer standardwebbläsare. Det innebär att när du klickar på en länk så öppnas den i Internet Explorer. Dock upphör allt fler webbsidor och webbaserade applikationer att fungera med Internet Explorer, därför sker nu en övergång till Edge som standardwebbläsare. Detta kommer att slå igenom den 23 mars. Du som användare behöver inte göra något.

Under hösten har ett arbete gjorts för att hitta och hantera de sidor inom Region Kalmar län som har ett beroende till Internet Explorer. De sidor man hittat kommer även fortsättningsvis att öppnas i Internet Explorer. Hittar du ändå en sida som inte fungerar i Edge, lägg ett ärende till IT-supporten med länken till sidan.

Internet Explorer kommer fortsatt att finnas kvar på datorn, men vi rekommenderar att redan nu börja använda Edge för all typ av arbete på webben. Så här ser ikonen för Edge ut.

Frågor och funderingar? 

Uppgradera ditt e-tjänstekort till SITHS eID

Om du inte uppgraderar ditt e-tjänstekort till SITHS eID kan du inte logga in i system där du använder e-tjänstekortet. Uppgraderar du inte ditt befintliga kort behöver du beställa ett nytt. Tänk på att det tar cirka 10-12 dagar att få ett nytt kort.

Observera att om du redan har uppgraderat ditt kort behöver du inte göra något.

Manual för hur du uppgraderar ditt kort: SITHS eID (behörighet krävs)

Gör så här:

  • För att uppgradera ditt e-tjänstekort placerar du kortet i kortläsaren och klickar sedan på länken: Mina sidor SITHS.se
  • Uppgraderingen tar ca 3-5 minuter. I de fall där det inte fungerar att uppgradera e-tjänstekortet kan ett nytt SITHS eID kort beställas.
  • Observera att du måste ha dina pinkoder tillgängliga för både legitimering och underskrift för att uppgradera kortet. Pinkodsbrevet skickades hem till dig i samband med att du fick hämta ut ditt SITHS e-tjänstekort.
  • För frågor eller beställning av nytt SITHS eID kort kontakta ditt lokala kortkontor (behörighet krävs). ID-administratören där kan beställa en pukkod till kortet om du inte längre har kvar dina pinkoder.
  • Kontakta IT-supporten (behörighet krävs) om du har frågor eller behöver praktisk hjälp med uppgraderingen.

Cosmic

Cosmic driftunderhåll 27 mars – flyttat till nytt datum

Cosmic driftunderhåll som var planerat till den 27 mars är ändrat. Nytt datum för driftunderhåll av Cosmic är lördagen den 22 maj 2021 mellan klockan13.00 och 21.00. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Under uppgraderingshelgen går det inte att arbeta med aktiviteter i Nova. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Kom ihåg att alla kassor ska stängas fredagen den 21 maj 2021, inför uppgraderingen.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic här (behörighet krävs)

Observera att det kan ta längre tid med uppdateringen av Cosmic första gången efter uppgraderingen, om du jobbar hemifrån och ansluter via VPN.

Nyheterna i uppgraderingen

Det planerade driftunderhållet innehåller flera nyheter. Alla Cosmicanvändare behöver ta del av nyheterna som presenterar de nya funktionerna. Nyheterna finns beskrivna i den här guiden Nyheter Cosmic R8.2.06 och 07 och finns även tillgängliga som presentation på Navet (behörighet krävs)

De nya e-learningfilmerna är publicerade och har fått en stjärnmarkering. Filmerna finns i Cosmic under  >> Meny Hjälp  >> E-learning  >>  Kurskatalog, filtrera på Cosmic R8.2.07

Läkemedel

Receptblanketter

Från och med den 1 maj 2021 ska förskrivning göras på den nya receptblanketten. De äldre blanketterna för recept och recept för särskilda läkemedel får inte längre användas vid förskrivning. Recept som utfärdas på de äldre blanketterna till och med den 30 april 2021 är giltiga för expediering inom receptets giltighetstid. Tänk därför på att beställa hem dessa i god tid.

Pascal - Ny leverantör av dosförpackade läkemedel

Region Kalmar län har tecknat avtal med ny leverantör av dosdispenserade läkemedel. Det innebär att från och med den 1 april 2021 är det Apoteket AB som producerar dospåsar till patienter i Kalmar län, istället för nuvarande leverantör Apotekstjänst Sverige AB. Se kontaktuppgifter till Apoteket AB för dostjänsten

Handhavande i Pascal kommer vara precis som tidigare efter övergången till Apoteket AB. Nedan följer dock ett par förändringar som gäller under den tid en patients uppgifter flyttas från Apotekstjänst till Apoteket AB.

Från och med tisdagen den 23 mars klockan 07.00 är det stopp för att förbereda och ansluta nya patienter.

Från och med tisdagen den 30 mars klockan 07.00 är det stopp för:

  • Uppdatera patientinformation (t.ex. flytt till annat boende, pausa/aktivera/avsluta expedieringsstatus). För akuta ärenden under denna tid kontakta Apotekstjänst AB på 010-221 69 70.
  • Beställning av helförpackning via Pascal eller fax. Vid akut behov av helförpackning hänvisas till lokalt apotek.
  • Skicka/uppdatera meddelanden via Pascal. Kontakt får istället tas med Apotekstjänsts kundtjänst, telefonnummer 010-221 69 70.

Från och med tisdagen den 6 april klockan 12.00 fungerar allt som vanligt igen.

Efter övergången till Apoteket AB (dock tidigast 2 april) måste varje användare av Pascal byta inställningen för dosaktör så att ”Dosapoteket i Örebro, Apoteket AB” är förvalt. Detta görs EN gång per användare och inställningen gäller därefter samtliga patienter. Detta val styr från vilket dosapotek du hämtar dina meddelanden och från vilket dosapotek du ser de beställningar som är gjorda. För instruktion hur man byter dosaktör i Pascal, se Instruktion - Val av dosapotek i Pascal.

Pascal – Bevakningar och meddelanden

Ett tips till dig som är förskrivare och har dosanslutna patienter i Pascal är att ibland välja att logga in via webbtjänsten Pascal istället för uthoppet från läkemedelsmodulen i Cosmic. Via webbtjänsten kan du nå dina bevakade recept, bevakade händelser och meddelanden från apotek samt pågående beställningar. Dessa funktioner finns ej i Pascal om du använder uthoppet från Cosmic. En genväg till webbtjänsten kan nås via Genvägar och program.

Receptförskrivning till patienter som har en hotbild

Vid förskrivning av e-recept kan patienten eller patientens vårdnadshavare ta del av informationen trots att en journal är spärrad eller förseglad. Exempelvis om det gäller ett barn där det finns en hotbild kan vårdnadshavaren ta del av informationen i e-receptet. Det är därför mycket viktigt att du i dessa fall inte skickar e-recept, utan skriver pappersrecept och utelämnar de fyra sista siffrorna i personnumret.

Det skall alltid dokumenteras i läkemedelslistan vilka läkemedel patienten ordinerats och förskrivits trots att e-recept inte skickats. Detta görs genom att du använder knappen "Registrera" i Utkorgen istället för Skicka E-recept. Har du en skrivare som klarar A5 papper så kan du lägga receptblanketten i skrivaren och trycka Skriv ut i Utkorgen. Även då registreras receptet i Cosmic.

Beställning och svar

Laboratorieanmälan av antigentest Covid-19 till Sminet

Från och med den 19 mars 2021 finns det möjlighet att göra en laboratorieanmälan till Sminet direkt från Cosmic. Laboratorieanmälan ska enbart göras vid positiva antigentester av Covid-19.

Laboratorieanmälan har tidigare inte gjorts av verksamheten utan har utförts av mikrobiologen, men i samband med antigentest där provet inte passerar mikrobiologen måste en laboratorieanmälan utföras i verksamheten. Denna anmälan ska inte förväxlas med den tidigare anmälan i Cosmic, som är en klinisk anmälan och som används av läkare för att rapportera smittspårning till Sminet.

För mer information och instruktioner se Laboratorieanmälan av antigentest Covid-19 till Sminet (behörighet krävs)

Vårddokumentation

Nya variabler Nationella Diabetesregistret (NDR)

Nya variabler införs från och med den 22 mars 2021 i Cosmic mall Diabetes och NDR. Läs under informationsfliken. 

Där anges villkor som gäller för samtliga variabler. Följande ändringar är aktuella:

  • Nytt fast val under sökord Nationellt diabetesregister NDR, istället för NEJ finns nu Vill ej delta i NDR (kan användas då hen uttryckligen säger ifrån att hen inte vill registreras i kvalitetsregistret).
  • Variabel Kontinuerlig glukosmätning kommer att ersättas med Sensorbaserad kontinuerlig glukosmätning,  variabeln är dynamisk (D). Följdfrågor öppnas upp vid svar JA. Här ifylls uppgifter angående de senaste två veckornas värden på:  Medelglukos, Standarddeviation, TIR =  tid med glukosvärde inom 4-10mmol/L och andel under 4mmol/L.
  • Använder kolhydraträkning för insulinbehandlade JA /NEJ

Listorna har uppdaterats med gällande teknisk utrustning avseende: sensorbaserad mätare isCGM -Libre 2 samt nya modeller för Insulinpump från Medtronic respektive Tandem har tillkommit och Paradigm 640 G 1,8 har tagits bort.

Remiss

Exteriörfoto vid remittering till ögonklinikerna

Nu breddinförs funktionen att bifoga exteriörfoto vid remittering in till ögonklinikerna i länet (på samma sätt som man redan idag kan göra det till hudklinikerna). Hälsocentralen tar ett exteriörfoto på patientens öga/ögon som sparas i PACS, och sedan kopplas detta samman med den multimedia remiss som skickas till ögonkliniken.

Ögonkliniken vid Västerviks sjukhus har tillsammans med Stora Trädgårdsgatans hälsocentral varit piloter för detta projekt och båda enheterna är mycket nöjda med utfallet.

Läs mer om funktionaliteten på sidan Bildhantering i Cosmic

Utskrifter

Förändringar i kallelser

Under kommande månader revideras gemensam information på samtliga kallelser. Resekupongen uppdateras till att gälla för folkbokförda inom Kalmar län, och gäller från patientens folkbokföringsort till vårdinrättningens ort. Är patienten inte folkbokförd i Kalmar län är denne inte berättigad till resekupong, undantag är asylsökande där LMA-kort kan uppvisas. Texten till resekupongen är uppdaterad. Fältet för returadress (i övre vänster hörn) är uppdaterad för att returneras till Region Kalmar län och posten hanteras centralt.

Namnbyte på patientetiketter

Patientetiketterna kommer den 22 mars 2021 byta namn för att få en standardiserad och tydlig namnsättning om vad patientetiketten innehåller. Se bild för de nya namnen. Den gulmarkerade patientetiketten är den etikett som är förvald om inte enheten har beställt en annan förvald patientetikett.

Cosmic övrigt

Organisationsförändringar i HSA - Cosmic

För att IT Vårdsystem på bästa sätt ska kunna hjälpa till vid start av nya enheter i Cosmic samt avveckling av enheter som inte används i Cosmic, önskar vi att ni lägger ett ärende med kontaktperson och beskrivning av start/avveckling. Därefter kontaktar IT Vårdsystem er för dialog hur vi bäst löser det tillsammans.

Välkommen att delta på webbinarium om Cosmic

Du som är LSA, VDP eller LEA är välkommen att delta på Webbinarium om Cosmic

Tisdag 23 mars 15.00-16.00
Onsdag 24 mars 10.00 - 11.00

Se Navet för information

Rapportering av väntetider till SKR

Från och med januari 2021 redovisar Region Kalmar län tillgänglighetsdata till Sveriges kommuner och regioner, (SKR) per automatik den 15:e varje månad. Denna data har tidigare rapporterats av klinikernas väntetidsrapportörer. Det som nu är kvar att rapportera manuellt, senast den 14:e varje månad, är Aktuellt väntetidsläge och Ledig kapacitet. Det är således av största vikt att du registrerar väntetidsdata på rätt sätt i Cosmic.

En instruktionsfilm finns nu som visar de olika stegen för rätt registrering i Cosmic.

Till hjälp för att se hur det vi skickar upp till SKR ser ut finns nu BO-rapporterna Nya ViV Väntande samt Nya ViV Utförda.

Vid frågor, kontakta väntetidssamordnare på respektive sjukhus:

  • Anna Bergström, Västervik
  • Anita Bergsell, Kalmar
  • Annette Johansson, Oskarshamn

Beställning av förändring

Beställningar och förändringar i Cosmic måste komma ifrån VDP/LSA/LEA eller chef. Ett bra sätt att förmedla att du är VDP, LSA eller LEA är till exempel att lägga till det i e-postsignaturen eller när du skickar in ärenden till oss.