Uppstart/nedstängning av e-tjänster på enhet

Här kan du läsa mer om hur du ansluter en ny enhet till e-tjänsterna på 1177.se och vilka rutiner som gäller när en enhet ska stänga.

Checklista för uppstart av e-tjänster på en ny enhet

  • Din mottagning behöver finnas som en enhet i HSA-katalogen och visas på 1177.se.
  • Se till att informationen är välfyllpå er kontaktsida på 1177.se så att enheten blir beskriven på ett bra sätt för invånarna. Se manual för att fylla i kontaktsidan på 1177.se. 
  • Verksamhetschef bokar sedan ett uppstartsmöte och utbildning i personalverktyget för e-tjänsterna genom att kontakta etjanster@regionkalmar.se. Skicka in uppgifterna minst tre veckor innan uppstart. I förfrågan ska det framgå:
    • namn och HSA-ID på mottagningen som ska aktiveras
    • namn på på de som ska delta på utbildningen
  •  Under uppstartsmötet går vi bland annat igenom:
    • behörigheter och roller
    • basutbud av e-tjänster
    • aviseringsinställningar
    • datum för uppstart
  • När allt är klart, informera patienterna. Det finns kostnadsfritt informationsmaterial för beställning i webbutiken.

Checklista för att avsluta e-tjänsterna när en enhet stänger 

Verksamhetschef meddelar förvaltningen av e-tjänster att e-tjänsterna ska inaktiveras via etjanster@regionkalmar.se. Förvaltningen ska meddelas minst tre veckor innan nedstängning.

I mejlet ska det framgå:

  • Mottagningen namn och HSA-ID
  • Datum för när e-tjänsterna ska inaktiveras

När e-tjänsterna har inaktiveras behöver personal kontrollera att det inte finns några ohanterade ärenden i personalverktyget för e-tjänster. När är alla ärenden är hanterade och avslutade lägger verksamhetschef en beställning i Behörighetsportalen om att plocka bort behörigheter i personalverktyget för e-tjänster.

Förvaltningen av e-tjänster avslutar därefter enheten i e-tjänsterna.