Uppstart/nedstängning av e-tjänster på enhet
Här kan du läsa mer om hur du ansluter en ny enhet till e-tjänsterna på 1177.se och vilka rutiner som gäller när en enhet ska stänga.
Checklista för uppstart av e-tjänster på en ny enhet
- Din mottagning behöver finnas som en enhet i HSA-katalogen och visas på 1177.se.
- Se till att informationen är välfyllpå er kontaktsida på 1177.se så att enheten blir beskriven på ett bra sätt för invånarna. Se manual för att fylla i kontaktsidan på 1177.se.
- Verksamhetschef bokar sedan ett uppstartsmöte och utbildning i personalverktyget för e-tjänsterna genom att kontakta etjanster@regionkalmar.se. Skicka in uppgifterna minst tre veckor innan uppstart. I förfrågan ska det framgå:
- namn och HSA-ID på mottagningen som ska aktiveras
- namn på på de som ska delta på utbildningen
- Under uppstartsmötet går vi bland annat igenom:
- behörigheter och roller
- basutbud av e-tjänster
- aviseringsinställningar
- datum för uppstart
- När allt är klart, informera patienterna. Det finns kostnadsfritt informationsmaterial för beställning i webbutiken.
Checklista för att avsluta e-tjänsterna när en enhet stänger
Verksamhetschef meddelar förvaltningen av e-tjänster att e-tjänsterna ska inaktiveras via etjanster@regionkalmar.se. Förvaltningen ska meddelas minst tre veckor innan nedstängning.
I mejlet ska det framgå:
- Mottagningen namn och HSA-ID
- Datum för när e-tjänsterna ska inaktiveras
När e-tjänsterna har inaktiveras behöver personal kontrollera att det inte finns några ohanterade ärenden i personalverktyget för e-tjänster. När är alla ärenden är hanterade och avslutade lägger verksamhetschef en beställning i Behörighetsportalen om att plocka bort behörigheter i personalverktyget för e-tjänster.
Förvaltningen av e-tjänster avslutar därefter enheten i e-tjänsterna.