För dig som jobbar i Stöd och behandling
Här hittar du länkar för inloggning, instruktioner och lathundar, support samt frågor och svar.
Logga in
Instruktionsfilmer
Här hittar du instruktionsfilmer för de vanligaste funktionerna i Stöd och behandling.
Lathundar
-
Pdf-dokument
Information som ska bifogas vid felanmälan Följ denna instruktion om du ska göra en felanmälan till regional eller nationell support.pdf 680 kb
-
Pdf-dokument
Kom igång i övningsmiljön Instruktion för dig som ska arbeta i övningsmiljön Designverktyget.pdf 424 kb
-
Pdf-dokument
Lägg till personal på enhet För dig som är behörighetsadministratör och ska tilldela behörigheter/roller i Stöd och behandling.pdf 194 kb
-
Pdf-dokument
Rensa cachen i Edge och Chrome Lathund för dig som behöver rensa cachen i din webbläsare.pdf 301 kb
-
Pdf-dokument
Ta en skärmdump och dölj ev. personuppgifter Lathund hur du tar en skärmdump för supportärenden och hur du döljer ev. personuppgifter i bilden.pdf 842 kb
-
Pdf-dokument
Överlämna moment Lathund för behandlare som ska överlämna moment till en annan enhet.pdf 449 kb
Patientinformation
På 1177.se finns information om att få stöd, behandling och utbildning på nätet. Här finns också instruktion hur invånaren loggar in och hittar sitt stöd- eller behandlingsprogram.
Support och felanmälan
Om du får tekniska fel eller upplever en bugg behöver du ta en skärmdump på sidan samt notera datum och tid då felet uppstod. När du kontaktar supporten bifogar du detta.
- Prova att stänga ner webbläsaren helt och starta om den. Prova också att rensa cachen i webbläsaren.
- Behandlare ska i första hand vända sig till sina kollegor om problemet kvarstår.
- Behandlare ska i andra hand vända sig till sin regionala support. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
- Regional support kan vid behov vända sig till den nationella supporten. OBS! För att få hjälp av den nationella supporten krävs skärmdumpar.
Kontaktuppgifter för support och användarhjälp för behandlare finns längst ner på sidan.
Support för invånare
Om invånare får problem med tekniken, exempelvis inloggning, ska de vända sig till den nationella supporten på 1177.se.
Telefon: 0770 - 72 00 00 alla dagar klockan 06-22
Via webbformulär på 1177.se. Sök på Support e-tjänster
Frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna för dig som jobbar med Stöd och behandling. Vi fyller på med frågor efterhand.
Ja, vårdnadshavare kan hantera stöd- eller behandlingsprogram som startats på barn upp till 13 år.
Ja, invånare med skyddade personuppgifter kan få tillgång till stöd och behandling.
Invånare kan dock inte agera ombud och utföra ärenden åt ett barn som invånaren är vårdnadshavare för om invånare eller barnet har skyddad identitet.
Stöd och behandling är inte klassat som ett journalsystem och därför måste invånares personuppgifter raderas (gallras) inom två år från det ett stöd- eller behandlingsprogram startat.
Personer med rollen dataadministratör i Stöd och behandling ansvarar för att gallra moment. Rutiner för detta ska finnas i verksamheten.
Ett moment i Stöd och behandling kan startas på en invånare bosatt i annan region om man på mottagningen godkänt invånaren för kommunikation. Detta innebär att invånaren får tillgång till alla tjänster/ärendetyper på mottagning.
Om man i stället väljer att godkänna invånaren för kommunikation på "Få Stöd och behandling via nätet" under "Rubriker under Övriga tjänster" så är det bara Stöd och behandling som invånaren får tillgång till.
Har du inte varit inloggad på länge blir din behörighet inaktiv. Mejla stodochbehandling@regionkalmar.se för att få din behörighet aktiverad.