Sjukresor med Kalmar länstrafik
Sjukresor är resor som görs till/från hem och sjukvården för planerad vård/behandling.
En sjukresa görs för:
- vård vid sjukdom
- tandvård
- barn- och mödravård
- preventivmedelsrådgivning
- abort- och steriliseringsrådgivning
- tillhandahållande av hjälpmedel
- habilitering och rehabilitering
- donation av organ
- ledsagares resa för den som inte kan åka ensam (gäller även för sjukt barn under 20 år)
- anhöriga som gör sjukbesök hos barn under 20 år (ett besök/dag).
En sjukresa görs för vissa resor vid förebyggande sjukvård eller vaccination:
- Resor till mammografi ersätts först efter sjukdom upptäcks eller remiss finns skriven.
- Resor för vaccination mot influensa ersätts för personer som under året fyllt 65 år eller är äldre och personer med hjärtsvikt eller kronisk obstruktiv lungsjukdom om sjukdom styrks av vårdgivare. För resa till primärvård och tandvård erhålls reseersättning till närmaste mottagning eller valfri mottagning inom hemkommunen.
Det kan alltså handla om:
- Distriktsvård och tandvård: Reseersättning till närmaste mottagning eller valfri mottagning i hemkommunen.
- Specialistvård vid sjukhusens mottagningar eller när patienten ska läggas in: Reseersättning till närmaste sjukhus eller valfritt sjukhus i Kalmar län.
- Högspecialiserad vård/regionsjukhusvård, vård enligt vårdgarantin eller för en andra bedömning: Reseersättning till den vårdgivare du har remiss till.
För resa till primärvård och tandvård erhålls reseersättning till närmaste mottagning eller valfri mottagning inom hemkommunen.
Det finns olika sjukresor
Sjukresor kan delas upp i 3 delar:
1. Sjukresor med allmän kollektivtrafik
En sjukresa är kostnadsfri för patienten om den sker i den allmänna kollektivtrafiken så som buss eller tåg. I kallelsen till vårdbesöket medföljer en biljett/kupong för resa till och från vårdbesöket. Biljetten/kupongen visas upp vid ombordstigning/biljettkontroll, legitimation ska kunna visas upp. Samtliga fordon i den allmänna kollektivtrafiken är tillgänglighetsanpassade.
En (1) ledsagare eller vårdnadshavare till barn under 20 år får följa med kostnadsfritt på biljetten till/från vårdbesöket.
Vid fall där två vårdnadshavare är kallade samtidigt får den ena vårdnadshavaren lägga ut för sina biljetter och skicka in kvitto tillsammans med blanketten för "Ansökan om ersättning för sjukresa" där det står att två vårdnadshavare var kallade. Ersättningen måste överstiga 100 kronor för att betalas ut vid nästkommande utbetalning. Annars ligger den väntande till 100-kronorsgränsen är uppnådd. Mer information finns längre ned på sidan under Sjukreseersättning och blanketter.
Det är möjligt för vårdpersonal att skriva ut en sjukresekupong/biljett till patienten. Det görs via sjukreseportalen som du hittar här.
Om patienten inte fått en biljett i kallelsen kan denne även köpa biljett på egen hand och ansöka om ersättning för resan via Kalmar länstrafik. Ersättning får patienten utbetalt genom att skicka in buss- eller tågbiljetten tillsammans med den reseblankett som patienten får till sig på vårdmottagningen.
Biljett och reseblankett skickas till:
Sjukreseenheten
Box 54
579 22 Högsby
Inga personuppgifter finns i Cosmic. Personuppgifter saknas i kallelsen och det går inte att skriva ut biljetter. För att skapa en biljett till person med skyddad identitet går du in via sjukreseportalen för att skapa en biljett/kupong. Uppgifterna fyller du i manuellt.
Det är möjligt för patienter att få ersättning för resor med egen bil till/från vårdbesök, läs mer under frågor och svar här. Blanketten hämtas på vårdmottagningen och patienten skickar den ifyllda blanketten till Kalmar länstrafik, adress står på blanketten.
2. Sjukresor i ett servicefordon
Sjukresor i ett servicefordon används när patienten på grund av funktionsnedsättning eller medicinska skäl har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand och/eller resa med allmän kollektivtrafik.
Det måste finnas särskilda skäl för att få resa till vård med ett dyrare färdsätt så som ett servicefordon. Medicinska utlåtanden ligger till grund för om patienten får resa med ett servicefordon eller inte. Vårdgivare lämnar ett medicinskt utlåtande gällande sjukresa i servicefordon, använd blanketten som finns här på kalmarlanstrafik.se.
En vårdplan är inte ett medicinskt utlåtande
Personer som är över 85 år behöver inte ett medicinskt utlåtande för att få resa med ett servicefordon.
Vid resa med ett servicefordon tillkommer en egenavgift på 125 kr per resa. Det innebär 125 kr till vårdbesök och 125 kr från vårdbesök. Högkostnadsskyddet träder in när de sammanlagda egenavgifterna vid sjukresa överstiger 2250 kr under en 12 månadsperiod, räknat från första resdagen.
Ledsagare/vårdnadshavare - Kostnadsfri resa för 1 ledsagare/vårdnadshavare
För resa till vårdinrättning i Jönköpings-, Östergötlands-, Kronobergs- eller Blekinge län erhålls reseersättning om det är närmaste vårdinrättning. Vid specialistvårdsremiss, på initiativ från hemregion, för högspecialiserad vård/regionvård, vårdgaranti eller för en andra bedömning (second opinion) utgår ersättning för resa till den vårdinrättning där vården ges. Har patienten själv valt att behandlas av en annan region bekostar patienten resan själv.
Blankett för sjukreseersättning finns att beställa via Centralförrådet. Artikelnummer för blanketterna är 6156.
Blanketten ska finnas tillgänglig på varje mottagning. Översta delen fylls i av vårdpersonal, stämplas med besöksdatum, vilket verifierar besöket. Nedersta delen fylls i av patienten och skickas till Kalmar länstrafik per brev. Adress står angiven på blanketten.
Frisken är specialanpassade fordon som erbjuder resor från Kalmar och Västervik till Linköping för specialvård. För att få en plats på bussen krävs en specialistvårdremiss. Läs mer om Frisken.
Frisken trafikerar angivna hållplatser om en resa bokats från hållplatsen/avdelningen. Du kan inte räkna med att Frisken trafikerar hållplatsen eller avdelningen om det inte skett någon bokning.
3. Kombinerad sjukresa i allmän kollektivtrafik och sjukresa i ett servicefordon
Det finns tillfällen då en sjukresa kombineras, det innebär att resan sker både med den allmänna kollektivtrafiken samt med ett servicefordon. Sjukresan är gratis om den längsta sträckan sker med allmän kollektivtrafik. Det innebär att det utgår en egenavgift om den längsta sträckan sker med ett servicefordon.
Inför beställning av sjukresa (när vårdpersonaler ringer till Kalmar länstrafik)
För att Kalmar länstrafik ska kunna utföra en säker transport behöver vårdpersonal lämna ett antal uppgifter vid bokningen av resan. Nedan finns en punktlista på information som är nödvändig att lämna vid en beställning av sjukresa med servicefordon:
- Patientens fullständiga personuppgifter.
- Kan patienten förflytta sig själv till/från vårt fordon från rullstol etc.
- Patientens vikt och längd (vid behov av bärhjälp eller för att kunna planera transporter).
- Exakt adress där patienten ska hämtas/lämnas:
- Gatuadress.
- Eventuell portkod.
- Avdelning/Våningsplan.
- Kontaktuppgifter till den som möter patienten.
- Hiss, finns det trappor på avlämningsplatsen (raka, svängda, spiraltrappa, material på trappan m.m.).
- Behov av trappklättrare i dem fall patienten sitter i rullstol och hiss inte finns. Föraren bedömer om trappklättring är möjlig.
- Specialutrustning (syrgas, särskilda rullstolar)
- Eventuella hjälpmedel som ska med på resan, till exempel rollator, rullstol etc. (MAX ett hjälpmedel per resenär).
- Patientens övriga bagage/personliga tillhörigheter (1 handbagage)
- Information om följeslagare/ledsagare.
- När patienten ska resa: Notera avresetid och plats som Kalmar länstrafik har bokat för patienten.
Sjukresor vid luftvägsinfektion
Samåkning är huvudregel i trafikplanering för sjukresor. Om du som vårdpersonal uppger behov av ensamåkning på grund av diagnostiserad luftvägsinfektion ska Kalmar länstrafik boka enligt önskemålet.
Läs mer – Rekommendationer för sjukresor vid luftvägsinfektion.
Rekommendationen är framtagen då vården tillämpar högre försiktighetsåtgärder kopplat till diagnostiserade luftvägsinfektioner jämfört med övriga samhället. Detta då fler sköra personer/patienter vistas inom vården.
Roll och uppdrag kopplat till sjukresor
Kalmar länstrafiks huvuduppdrag är att framföra transporten (fordonet) från punkt A till punkt B. Föraren ansvarar för att säkerställa att kunden/patienten kommer in och ur fordonet om det saknas ledsagare.
Förarens ansvar i sjukresor med servicefordon
Föraren ansvarar för att framföra fordonet trafiksäkert enligt gällande regelverk. Föraren ansvarar för säkerheten ombord samt att säkerställa att utrustning och hjälpmedel är förankrade under färd. Föraren ansvarar för att samtliga bär säkerhetsbälte under färd.
Väntetider
Vid sjukresa i servicefordon finns väntetider som Kalmar länstrafik ska förhålla sig till. Nedan kan du se en kort sammanfattning av väntetiderna.
- 0-25 km ska resan ordnas så att maximal väntetid före vårdbesök är 1 timme. Samma väntetid gäller efter vårdbesöket.
- 26-120 km ska resan ordnas så att maximal väntetid före vårdbesöket är 1,5 timmar. Samma väntetid gäller efter vårdbesöket.
- Inom länet längre än 120 km ska resan ordnas så att maximal väntetid före vårdbesök är 2 timmar. Samma väntetid gäller efter vårdbesöket.
- Utanför länet längre än 120 km ska resan ordnas så att maximal väntetid före vårdbesök är 4 timmar. Samma väntetid gäller efter vårdbesöket.
Individuella väntetider kan tillämpas efter rekommendation från vårdgivare. Läs mer i regelverket för sjukresor.
Ladda ner
Kontakta kundtjänst
-
Kalmar länstrafiks kundtjänst Serviceresor
-
-
Telefonnummer
010-357 50 50
-
Kalmar länstrafiks kundtjänst Linjetrafik
-
-
Telefonnummer
010-357 50 00