Skada med risk för blodsmitta

Stick- och skärskador utgör den största risken för överföring av blodburen smitta inom hälso- och sjukvården. Här finns rutiner vid skada med risk för blodsmitta.

Rutinerna syftar i första hand till att skydda personal men även patienter kan utsättas för blodburen smitta, till exempel i samband med stick-/skärskada under operation.

Vid provtagning av regionanställd personal - använd mikrobiologens pappersremiss så att svaret går till Arbetsmiljö och hälsa. Viktigt att incidenten alltid registreras i regionens avvikelsesystem Stella (länk intranätet).

Utlämnande av uppgift om blodsmitta

Riktlinje som klargör vilken information som får lämnas ut från hälso- och sjukvårdpersonal till polis eller liknande aktörer i samband med skada med risk för blodsmitta samt den misstänkt smittförandes rättigheter och skyldigheter.