Hänvisning från akutmottagning och ambulans till primärvården
Här kan du läsa rutiner för att hänvisa patienter från akutmottagning och ambulans till primärvården.
Syftet med denna rutin är att patienter som inte är i behov av akut vård får en trygg och välkoordinerad vård på rätt vårdnivå. Rutinen ska säkerställa en trygg och smidig övergång till primärvården för patienter som har sökt akut vård via ambulans eller akutmottagningarna.
Rutinen syftar till att:
- Förbättra kommunikationen mellan ambulans, akutmottagning och primärvård.
- Säkerställa att patienter med behov av fortsatt vårdkontakt får detta på sin hälsocentral.
- Trygga patienten genom att tydliggöra nästa steg i vårdprocessen.
- Skapa en enhetlig och tydlig process för patienter och medarbetare inom berörda verksamheter.
Denna rutin är särskilt viktig för patienter som har svårigheter att själva kontakta hälsocentral, exempelvis, personer med kognitiv svikt, minderåriga, patienter med stor oro eller psykisk ohälsa eller patienter som tidigare haft svårt att nå rätt vårdnivå.
Berörd verksamhet
Ambulansen, akutmottagningarna, hälsocentraler.
Ansvar
Ansvariga chefer för respektive verksamhet följer upp att rutinen följs och att samverkan fungerar.
Ambulansen ansvarar för att dokumentera och vidarebefordra information när patienten lämnas hemma.
Akutmottagningarna ansvarar för att informera och dokumentera när patienter som inte behöver akut vård bör följas upp av primärvården.
Hälsocentralerna ansvarar för att varje vardag läsa inkomna meddelanden och ta kontakt med patienter som bedöms behöva uppföljning.
Rutin
Akutmottagningens ansvar
När en patient inte behöver vård på akutmottagningen, men behöver kontakt med hälsocentralen, ska akuten skicka ett meddelande till patientens listade hälsocentral. Detta görs via Cosmic Messenger till hälsocentralens fiktiva brevlåda, eller till en gemensam fiktiv brevlåda om sådan finns. Ärendet ska akutmarkeras.
Patienten informeras om att hälsocentralen kommer att kontakta dem senast kl. 10.00 nästkommande vardag.
Ambulansens ansvar
När ambulansen lämnar en patient hemma skickas ett Cosmic Messenger till patientens listade hälsocentral. Detta görs via hälsocentralens fiktiva brevlåda, eller till en gemensam fiktiv brevlåda om sådan finns.
Det finns två typer av meddelanden:
- Messenger för kännedom: Ambulansen har varit på plats, men ingen vidare uppföljning krävs.
- Messenger för uppringning: Patienten blir uppringd av hälsocentralen innan klockan 10.00 nästa vardag. Ärendet ska akutmarkeras. Markera tydligt i meddelandet om det är för kännedom eller uppringning.
Hälsocentralens ansvar
Varje morgon ska hälsocentralerna kontrollera inkomna meddelanden i Messenger-inkorgen i Cosmic.
- Messenger för kännedom: Informationen handläggs enligt hälsocentralens interna rutiner.
- Messenger för uppringning: Patienten ska kontaktas via telefon innan klockan 10.00 samma dag för vidare planering och bedömning.