Frågor och svar

Här samlar vi frågor och svar som publiceras på våra webbplatser för målgruppen projektdeltagare och vårdpersonal. Frågorna uppdateras löpande utifrån behov.

Om tjänsten och införandet 

Varför införs 1177 direkt?

Vi inför 1177 direkt för att förbättra tillgängligheten till första linjens vård och erbjuda nya sätt att kontakta oss. Med den nya tjänsten kan vi använda vårdens resurser på ett bättre sätt och på sikt hjälpa fler. Den nya tjänsten är också ett sätt att göra vården mer tillgänglig och jämlik, oberoende av var i länet man bor. Invånarna kan kontakta vården när och var det bäst passar dem. Vi frigör även mer tid till fysiska besök.

Införandet av den nya tjänsten är en viktig del av överenskommelsen mellan regeringen och SKR om att erbjuda en god och nära vård.

Vilka verksamheter berörs?

1177 direkt har införts på samtliga hälsocentraler, regiondrivna och privata, samt rehab. Målsättningen är att tjänsten på sikt ska användas inom hela hälso- och sjukvården, för en sömlös kontakt och smidigare hänvisning mellan olika vårdgivare i vårdkedjan.

Kommer tjänsten att ersätta någon vård som ges idag?

Nej, den är ett komplement till dagens vårdutbud. Förhoppningen är att den avlastar telefonrådgivningen och ger mer tid för fysiska besök för de som behöver.

Kommer tjänsten att ersätta 1177 på telefon eller 1177.se?

Nej, 1177 på telefon kommer fortfarande att finnas kvar. Det är viktigt att erbjuda telefonkontakten till de invånare som har det behovet. Däremot får den som ringer 1177 ett alternativ att logga in sig i plattformen, för att påbörja sitt ärende digitalt.

1177.se kommer fortfarande att finnas kvar och även här kommer möjligheten finnas att logga in sig i den nya tjänsten för att påbörja sitt ärende.

Ingår den här satsningen i en nationell plan?

Ja, den nya tjänsten har upphandlats av Inera och de regioner som vill har möjlighet att ansluta sig via ramavtal. Elva regioner kommer att gå in i tjänsten samtidigt, däribland Region Kalmar län. Vi har samverkat med Region Östergötland och Region Jönköpings län inom sydöstra sjukvårdsregionen.

Kommer vi att kunna behandla fler?

Förhoppningen är att många enklare tillstånd kan lösas med automatisk hänvisning till egenvårdsråd och självservicefunktioner. Satsningen på den nya tjänsten kommer att frigöra tid för fysiska besök. Ledorden är: Digitalt när du kan, fysiskt när du behöver.

Vem är tjänsten till för?

Tjänsten är tillgänglig för alla. Det krävs bara ett BankID för att kunna logga in.  

Kan jag som chef slussa in mina medarbetare allt eftersom i den nya tjänsten?

Det är fullt möjligt att slussa in medarbetarna i sin egen takt efter att breddinförandet skett.

Är plattformen utvärderad, har man sett att den leder till ökad tillgänglighet?

Vi har ännu inga siffror på ökad tillgänglighet, eftersom tjänsten inte använts fullt ut. Projektet gör ständigt omvärldsanalyser för att titta på liknande tjänster som finns idag och används av andra regioner. Plattformen utesluter inte några användare, vilket i sin tur leder till ökad tillgänglighet till de verksamheter som finns aktiverade.

Hur ser samarbetet mellan hälsocentraler och rehab ut? 

Vid behov av kontakt med rehab kan hälsocentralen lämna över ärendet till rehab. Därefter gör rehab en bedömning och omfördelar till rätt profession för vidare hantering. 

Införande av 1177 direkt till övriga hälso- och sjukvården 

Planering pågår för att införa 1177 direkt till övriga hälso- och sjukvården, så som 1177 på telefon, hälso- och sjukvårdsförvaltningen och psykiatrin.

Kommer man att kunna styra invånaren till sin listade hälsocentral?

Ja, listningsfunktionen kommer på sikt att finnas, men är ännu ej på plats. 

Patientsäkerhet, säkerhet och utveckling

Vem bär ansvaret för den automatiska trigeringsrobotens beslut?

Hur den automatiska triageringen och hänvisningen går till, kommer att granskas av en nationellt utpekad grupp, där även representanter från sydöstra sjukvårdsregionen kommer finnas med.

Har Region Kalmar län någon representant som ser över medicinska beslut på nationell nivå?

Region Kalmar län har en medicinsk samordnande läkare som är vår representant. 

Arbetssätt och dokumentation 

Jag behöver ”klämma och känna” på patienterna, hur ska jag förhålla mig till den nya tjänsten?

Om du som vårdpersonal bedömer att du behöver träffa invånaren för att kunna göra en korrekt medicinsk bedömning så finns det inget i den nya tjänsten som motsätter sig detta.

Kan ett videosamtal gå tillbaka till chatt efter avslutat videosamtal?

Ja, det går. 

Jag är rädd att missa något om jag ska ha videosamtal eller chatta med invånaren. Hur ska jag tänka?

I de fall du bedömer att du inte kan ta relevanta beslut utan att ta in invånaren fysiskt så finns det inget i den nya tjänsten som motsätter sig detta. Den medicinska bedömningen som du gör gäller även efter införandet.

Hur ska jag kunna undersöka invånaren digitalt?

Några av de som provat digitala vårdmöten upplever att de får vara lite uppfinningsrika när de undersöker invånaren digitalt. Så att utbyta erfarenheter kollegor emellan kan vara av stort värde för att utveckla sin egen förmåga att möta invånaren digitalt.

Telefonbesök innebär att läkaren kan välja när hen ringer upp invånaren en specifik dag, kan vi ha samma möjlighet med videobesök?

Ja. Den nya tjänsten påverkar inte denna möjlighet, utan det handlar om vad vi kommunicerar till invånaren i bokningsbekräftelsen. Så länge vi är tydliga med vad som gäller så finns det inget som hindrar den möjligheten.

Vem bemannar chatten?

Grundbemanningen av 1177 direkt består av sjuksköterska, läkare och administratör. Hos rehabenheter består den av fysioterapeuter och arbetsterapeuter. Utöver grundbemanningen kan verksamheter fritt välja att ta med fler yrkesroller, men detta är inte ett krav.

Kommer den nya plattformen att kunna integreras med Cosmic?

Cosmics kundgrupp och Inera för en dialog om integration mot journalsystemet.

Hur ska vi dokumentera?

I dagsläget används mallen telefonkontakt/ annan kontakt i Cosmic. 

Avgifter

Kostar det något att använda 1177 direkt?

Det kostar ingenting att få rådgivning, men om det ersätter ett fysiskt besök kostar det som ett vanligt besök. 

Övriga frågor 

Kommer egenvårdsråden att finnas på flera olika språk? 

1177 direkt kommer initialt att omhänderta ärenden på svenska.

Projektet pratar ofta om ”sömlöshet”, men vad innebär det?

Sömlöshet innebär att invånaren kan slussas från en vårdgivare till en annan, eller mellan professioner hos samma vårdgivare, utan att behöva återupprepa sin anamnes. Det ska vara en resa utan hinder för våra invånare.

Hur gör vi med de som har problem med hantering av teknisk/digital utrustning av olika skäl? Vi är oroliga att chatten tränger ut de som är mindre tekniskt kunniga.

För den som inte behärskar tekniken, eller inte har tillgång till digitala verktyg så är andra ingångar som används i dagsläget att föredra. Den nya tjänsten är ett komplement till dagens ingångar.