Rehab i kommunerna går in i Cosmics remissmodul

Från och med måndag den 20 maj kommer arbetsterapeut och fysioterapeut i kommunerna in i Cosmics remissmodul. Det innebär att remisser till dem ska skickas i Cosmic. Inkorgarna/mottagande enheterna heter Rehab kommunnamn.

• Publicerad: 17 maj 2024 10:55

Syftet är att öka patientsäkerheten genom att ta emot, skicka och svara på remisser digitalt i Cosmic i stället för att skicka remisser i pappersformat med posten. Målet är att minska administrationen och få till effektivare flöde mellan olika instanser samt ökad samverkan.

Nybro kommunrehab har varit pilot i detta och varit igång i tre år och är mycket nöjda.

- Vi har bara sett fördelar med detta och det har dessutom har lett till ökad samverkan, säger Frida Jonsson, sjukgymnast Nybro kommun.

Mer information hittar du här

Sidan uppdaterad: 17 maj 2024