22 januari 2021

Generella IT-nyheter, läkemedel, vårddokumentation, remiss och Cosmic övrigt.

Allmän information

Automatisering av Sminet-anmälan av snabbtester

Under januari automatiseras Sminet-anmälan av snabbtester. Automatiseringen innebär att vårdpersonal med hjälp av ett knapptryck i Cosmic gör anmälan automatiskt.

Eftersom snabbtesterna inte passerar Klinisk mikrobiologi måste provtagande enheter i vården själva rapportera in positiva tester i labanmälan på Sminet.

Registrering av Covid-vaccinationer sker i MittVaccin

MittVaccin är en webbtjänst för vaccinationshantering och ersätter Svevac under 2021. I Region Kalmar län är tjänsten i drift sedan den 11 januari.

Under våren kommer användningen av Svevac för andra vaccinationer att fasas ut på grund av att Svevac läggs ner. Befintlig data i Svevac ska överföras till MittVaccin och därefter sker all vaccinationshantering enbart i MittVaccin. Mer information om när det är dags för andra vaccinationer i MittVaccin kommer. På sikt ska MittVaccin även integreras i Cosmic.

Tjänsten används, förutom av Region Kalmar län, även av kommuner och privata hälsocentraler. Leverantören Cambio håller löpande utbildning på webben för de som ska utföra vaccinationer.

Förvaltningsorganisation håller på att sättas upp. Tills den är klar, kontakta Ragnar Styrbjörn som varit med vid införandet:

Rättspsykiatrin börjar visa information i NPÖ och Journalen den 1 februari

Den 1 februari börjar information dokumenterad i Cosmic av Rättspsykiatrin att visas i Nationella Patientöversikten (NPÖ) och i e-tjänsten Journalen på 1177.se.

I samband med detta döljs också följande information från NPÖ/Journalen (gäller alla verksamheter):

• Beslutsjournalen
  • Skrivmallen "Riskbedömning (rättspsykiatri)" erhåller suffixet "(dolt i patientens e-tjänster)")
  • Sökordet "Rättsliga förhållanden" erhåller suffixet "(dolt i patientens e-tjänster)" och finns endast i ny dold skrivmall med namn "Rättsliga förhållanden (dolt i patientens e-tjänster)"
  • Sökordet "Rättsliga förhållanden" tas bort från nedanstående skrivmallar:
    • Daganteckning (psykiatri)
    • Epikris (psykiatri)
    • Familjesamtal (psykiatri)
    • Inskrivning (psykiatri)
    • Inskrivning (psykiatri)p
    • Nybesök (psykiatri)
    • Återbesök (psykiatri)
    • Epikris (BUP)
    • Inskrivning (BUP)
    • Inskrivning (BUP)p
    • Nybesök (BUP)
    • Återbesök (BUP)

Mer information om vad som visas i e-tjänsten Journalen hittar du här

Mer information om vad som visas i NPÖ hittar du här

Vid frågor kontakta:

Läkemedel

Receptsymbol i läkemedelslistan

Receptsymbolen på behandlingsraden i läkemedelslistan försvinner vid ändring av ordination. Detta är felanmält till leverantören och rättas i nästa release. Använd receptöversikten för att se samtliga recept för behandlingen så länge.

Problem med att återanvända läkemedel under avslutade läkemedelsbehandlingar

Efter uppgraderingen har vi upptäckt att flera läkemedelsbehandlingar inte går att återanvända utan att de genererar ett felmeddelande och Cosmic stängs när man ska skicka recept. Väljer man istället att signera behandlingen uppstår endast felmeddelande och det blir därför inte möjligt att signera. Detta är felanmält till leverantören och kommer rättas i nästa version. Vi rekommenderar när detta uppstår att ordinera läkemedel på nytt istället för att återanvända en avslutad läkemedelsbehandling.

Nytt sökord i Journaltabell Mätvärden

Sökordet Andningsstöd finns nu i Journaltabell, sökordet har flera fasta val så som Optiflow och Syrgas % och innefattar parametrar för vuxna. Andningsstöd finns med vid nystart av Journaltabellen Mätvärden. Sökordet finns även i urvalet att lägga till vid redan skapad Journaltabell.

Remiss

Komplettering av remiss - ny funktion

Från och med den 1 februari 2021 kommer det att vara möjligt att begära komplettering på remisser. Det finns en instruktionsfilm som visar hur du gör. Filmen hittar du här

Välkommen att delta på webbinarium om Cosmic

Du som är LSA, VDP eller LEA är välkommen att delta på Webbinarium om Cosmic

• Tisdag 23 februari 15.00-16.00
  • Onsdag 24 februari 10.00 - 11.00

Se Navet för information och material från tidigare webbinarium (behörighet krävs)

Uppgradering Cosmic

Lördagen den 16 januari uppgraderades Cosmic till R8.2.05. Uppgraderingen gick bra och enligt plan. De mindre problem som påträffades under uppgraderingen var alla lösta på måndagen. Om du upptäcker problem i systemet kontaktar du som vanligt LSA/LEA/VDP.

Nästa uppgradering är planerad till den 27 mars 2021.

Cosmic övningsmiljö uppdateras den 28 januari 2021

Planerat driftunderhåll av Cosmic övningsmiljö den 28 januari klockan 16.30 och beräknas ta 2 timmar. Övningsmiljön är inte tillgänglig under driftunderhållet. Övningspatienter och inmatad data påverkas inte av driftunderhållet.