10 juni 2022

I IT:s nyhetsbrev den här gången får du bland annat information om installation av nytt Officeverktyg, ny version av Business Objects, inbjudan till webbinarium, Cosmic driftunderhåll, mappar i journalträdet och besvarade konsultationsremisser från Cosmic i e-tjänsten Journalen och NPÖ.

Allmän information

Installation av nytt Officeverktyg

Ett nytt, modernt och framtidssäkert Officeverktyg, Microsoft Office 365, ska installeras på Region Kalmar läns datorer och ersätta befintligt Office 2013. Arbetet med att installationerna pågår från och med maj 2022 fram till april 2023.

Läs mer om hur installationen av det nya Officeverktyget går till (behörighet krävs)

Ny version av Business Objects

Den 14 juni kommer Business Objects att uppgraderas till en ny version. Den nya versionen har ett helt nytt användargränssnitt, alla rapporter fungerar dock som innan, men det kan vara lite svårt att hitta rätt.

Därför har vi spelat in nya användarfilmer som du hittar till direkt från Business Objects. Det finns också en liten manual som man kan skriva ut och ha till hands i början. Vi har även en sommarjobbare som heter Emma och som ni kan ringa till för att få hjälp med nya BO.

Emma Lövgren når ni på 010-358 40 38.

Ärenden lägger ni som vanligt genom att maila till:

Välkommen att delta på webbinarium

Du som har en samordnande roll kring IT är välkommen att delta på Webbinarium onsdagar sista veckan i varje månad, klockan 10.00-11.00 via video. Se Navet för information (behörighet krävs)

Cosmic driftunderhåll 10 september 2022

Lördagen den 10 september 2022, kl 13:00 - 21:00 planeras ett driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic här (behörighet krävs)

Mappar i journalträdet

I journalträdet visas journalinformation i mappar utifrån medicinsk ansvarig enhet där flera vårdande enheter ingår. Exempelvis visas journalinformation skriven på vårdande enhet Astrakanen Överum Läkarcentrum i journalmappen Astrakanen läkarcentrum Nybro som är medicinskt ansvarig enhet.

Från och med måndag 13 juni 2022 tydliggörs journalträdets mappar avseende vilka medicinskt ansvariga enheter som är avvecklade. Dessa journalmappar benämns med suffix (avvecklad), till exempel Emmakliniken (avvecklad).

Scanning av körkort i Cosmic

Nu finns det möjlighet att istället för att manuellt skriva in personnummer i Cosmic, scanna in det via körkort.

Scanner finns beställningsbar i Raindance; Voyager 1400G 2D USB-Kit Svart + Stativ. Artikelnr: 5010748125. Scanner installeras enkelt enbart genom att sätta i USB-sladden i ett uttag i datorn.

Notera att fältet för personnummer inte får vara helt tomt, annars blir personnumret ej korrekt. Det måste alltså antingen vara förifyllt med antingen 19 eller 20 beroende på vems körkort man scannar. När man har scannat behöver man trycka på Enter för att söka fram patienten, det kommer inte upp automatiskt. LMA-kort kan ej scannas i dagsläget.

Cosmic övningsmiljö driftunderhåll den 21 juni 2022

Tisdagen den 21 juni 2022 kl 16:30 sker ett planerat driftunderhåll av Cosmic övningsmiljö underhållet beräknas ta cirka två timmar. Övningsmiljön är inte tillgänglig under driftunderhållet. Övningspatienterna och dess inmatade data kommer rensas. Övningspatienterna kommer härefter vara födda år 1950 - 2018 istället för på 1800-talet och de kommer finnas tillgängliga dagen efter driftunderhållet.

Se mer information om övningsmiljön och övningspatienter (behörighet krävs)

Relationen God man/Förvaltare i Patientkortet ändras

Från och med fredag 10 juni 2022 kommer Närståendeuppgift "God man/Förvaltare" i Patientkortet delas upp, så att man kan välja "God man" eller "Förvaltare". De närståendeuppgifter som redan är registrerade under "God man/Förvaltare" kommer att kvarstå fram till att aktiv ändring sker.

Nationella e-tjänster

Besvarade remisser i e-tjänsten Journalen samt NPÖ

Från den 13 juni 2022 visas besvarade vårdbegäran och konsultationsremisser, från Cosmic, i e-tjänsten Journalen samt NPÖ. För ytterligare information se nedanstående länkar: