E-frikort
E-frikortet berör samtliga verksamheter som erbjuder vård och behandling inom högkostnadsskyddet.
Högkostnadsskydd och frikort registreras i det digitala frikortssystemet FRISK. Patienten behöver inte själv hålla reda på stämplar och vårdpersonalen slipper hantera högkostnadskort och manuellt utfärda frikort.
Då frikortssystemet inte är nationellt måste däremot avgifter och frikort betalade eller utfärdade i annan region registreras manuellt i FRISK. Det är patientens ansvar att kunna styrka med kort, stämpel eller kvitto att man fått vård utanför länet.
Support och frågor
För frågor om frikort och fakturor, kontakta ekonomiservice 010-358 42 22 eller fakturaservice@regionkalmar.se
- Patienten kan inte som tidigare själv välja startdatum för frikortsperiod. Alla besök hanteras automatiskt i FRISK. Manuella ändringar gäller endast för att korrigera direkta fel.
- Frikort från andra landsting ska registreras manuellt i FRISK - inte i Cosmic.
- Endast frikort från utländska patienter registreras i Cosmic. Anledningen är att de inte behandlas i FRISK som bara hanterar svenska personnummer.
- Det är patientens ansvar att visa kvitto eller stämpel på utomlänsbesök för att få dessa registrerade i FRISK. Ibland måste senaste besöket i FRISK tas bort för att få plats med patientens utomlänsbesök. FRISK kan bara registrera belopp upp till högkostnadstaket, som är 1 400 kronor. Kontakta fakturaservice i dessa fall (010-358 42 22).