Samlingsfaktura
Våra patienter betalar sina patientavgifter med faktura. Det går numera att betala med e-faktura och autogiro för den som önskar.
Patienter som har varit utanför länet och gjort mottagningsbesök som är inom ramen för högkostnadsskyddet behöver meddela vårdmottagning i Region Kalmar län detta för att det ska kunna registreras in i högkostnadssystemet "Frisk".
Reservrutin för kontanthantering
Om någon patient inte kan betala sina sjukvårdskostnader finns möjlighet att de betalar sin faktura med jämna pengar. Det fungerar bra på informationerna på våra tre sjukhus samt Asyl- och flyktinghälsovården i Hultsfred, men vilken mottagning som helst kan ta emot jämna pengar. Det är till något av dessa nämnda ställen som patienten i första hand får vända sig för att betala sin faktura kontant.
Så här hanterar Centralkassan i Västervik, informationsdisken på Oskarshamns sjukhus, informationsdisken på Länssjukhuset i Kalmar och Asyl- och flyktingsjukvården i Hultsfred mottagande av kontanter:
- Skapa ett kvitto genom att signera och stämpla patientens faktura. Ta en kopia innan originalet överlämnas till patienten.
- Mottagna kontanter läggs i Loomis värdepåse med Loomis etikett.
- På kvittot (den signerade och stämplade fakturakopian) ska ID numret för aktuell värdepåse anges. Kvittot skickas sedan till Ekonomiservice i Kalmar, Malmbrogatan 13, Kalmar. OBS! Det är viktigt att kopian skickas omgående för att patienten inte ska drabbas av påminnelse.
Det är upp till de fyra verksamheterna, som tar emot kontanter enligt ovan, att se till att värdepåsar finns tillgängliga. Värdepåsar och etiketter beställs via Loomis hemsida.
Så här hanterar övriga enheter mottagande av kontanter:
Övriga verksamheter kan behöva nyttja reservrutinen. Ett exempel är mottagningar som hanterar stort antal nyanlända asylsökande. Enligt en dom i högsta förvaltningsdomstolen får regionen inte neka att ta emot kontanter vilket innebär att samtliga verksamheter kan utnyttja reservrutinen. Tänk dock på att patienten alltid måste ha med sig fakturan. Mottagandet av kontanter hanteras då enligt följande:
- Skapa ett kvitto genom att signera och stämpla patientens faktura. Ta en kopia innan originalet överlämnas till patienten.
- Mottagna kontanter läggs i internpåse tillsammans med fakturakopian och skickas samma dag till någon av informationsdiskarna vid länets tre sjukhus. OBS! Det är viktigt att kopian skickas omgående för att patienten inte ska drabbas av påminnelse.
Vid ev. frågor kontakta Ekonomiservice; Anneli Boklund tfn 837 86 eller kundgruppen tfn 842 22.
Reservrutinen ska användas med omdöme, i första hand ska regionens ordinarie betalningsrutiner (faktura) användas. I de fall detta inte är möjligt nyttjas reservrutinen. Tänk på att kontanter är en säkerhetsrisk!
Support och frågor
För frågor om frikort och fakturor, kontakta ekonomiservice 010-358 42 22 eller fakturaservice@regionkalmar.se
- Patienten kan inte som tidigare själv välja startdatum för frikortsperiod. Alla besök hanteras automatiskt i FRISK. Manuella ändringar gäller endast för att korrigera direkta fel.
- Frikort från andra landsting ska registreras manuellt i FRISK - inte i Cosmic.
- Endast frikort från utländska patienter registreras i Cosmic. Anledningen är att de inte behandlas i FRISK som bara hanterar svenska personnummer.
- Det är patientens ansvar att visa kvitto eller stämpel på utomlänsbesök för att få dessa registrerade i FRISK. Ibland måste senaste besöket i FRISK tas bort för att få plats med patientens utomlänsbesök. FRISK kan bara registrera belopp upp till högkostnadstaket, som är 1 400 kronor. Kontakta fakturaservice i dessa fall (010-358 42 22).