Målbild för vårdinformation i Region Kalmar län
För att få en gemensam riktning att styra mot vid utveckling av stöd för hantering av vårdinformation har Region Kalmar län tagit fram en målbild. Här kan du läsa mer om vad den innebär.
Det händer mycket i omvärlden som ställer ökade krav på hur regionerna ska hantera uppgifter om patienters hälsa och vård, så kallad vårdinformation. Samtidigt erbjuds också nya möjligheter, som kan bidra till ökad tillgänglighet och en effektiv och mer jämlik vård, med delaktiga patienter.
Målbilden är att vårdinformation i Region Kalmar län ska vara:
- gemensam
- tillgänglig
- ändamålsenlig
- tillförlitlig
- strukturerad
- enhetlig.
Gemensam och tillgänglig vårdinformation
Hälso- och sjukvård utförs av regioner, kommuner och privata vårdgivare. Eftersom patienter kan söka vård från olika vårdgivare behöver vårdinformation vara gemensam mellan dessa. Ibland behöver viss information även gå till myndigheter. I och med EHDS (European Health Data Space) kommer vårdinformation också att behöva vara tillgänglig inom EU. Vårdinformation behöver också vara gemensam inom regionen, mellan vårdenheter.
Vårdinformation som är samlad, överskådligt presenterad och i ett format så att den kan överföras är tillgänglig.
Ändamålsenlig och tillförlitlig vårdinformation
Regionerna har den mesta vårdinformationen i ett journalsystem och kan dela med andra regioner och kommuner på Nationell patientöversikt och med patienter på 1177. För uppföljning och forskning rapporterar regionerna till hälsodata- och kvalitetsregister.
Ändamålsenlig innebär att vårdinformationen dokumenteras endast en gång och sedan kan användas för att ge vård, information till patienter och anhöriga, för tillsyn och enligt lag samt för uppföljning och forskning.
För att kunna fatta medicinska beslut, i vissa fall livsavgörande måste vårdinformationen vara tillräcklig, korrekt och gå att lita på. För uppföljning och forskning behöver den data som används vara giltig.
Strukturerad och enhetlig vårdinformation
För att vårdinformationen ska bli gemensam, tillgänglig och ändamålsenlig behöver den vara strukturerad och enhetlig.
Strukturerad vårdinformationen är uppdelad i mindre delar och att så mycket som möjligt dokumenteras med siffror och fasta värden i stället för i fritext.
Vårdinformationen blir enhetlig genom att alla som ska utbyta information använder samma begrepp med samma betydelse och delar upp informationen i mindre delar på samma sätt.
Presentationsmaterial om målbild för vårdinformation i Region Kalmar län
För mer information om målbild för vårdinformation i Region Kalmar län, kontakta:
-
Hanna Broberg Danielsson
-
Informatiker
- Hanna.Broberg.Danielsson@regionkalmar.se
-
Telefonnummer010-358 99 91
Målbilden är framtagen av Vårdinformationsrådet och beslutad av Strategisk styrgrupp eHälsa.