Ytterligare steg mot nära vård i Hultsfred

I Hultsfred har den tvärfunktionella arbetsgruppen kommit ett steg vidare med sitt utvecklingsarbete.

Arbetsgruppen består av representanter från hälsocentralen, Hultsfreds kommun och ambulansen och har fokus på att förbättra för multisjuka och patienter med komplexa behov. När gruppen under hösten 2022 analyserade sina arbetssätt hittade de 82 ”felkopplingar”, det vill säga situationer när vården brister.

- Det var allt ifrån att mångbesökare inte har fasta vårdkontakter till att hemsjukvården inte alltid blir kontaktad när sjukresan närmar sig hemmet, berättar Ann Arvidsson, verksamhetschef för Hultsfreds hälsocentral. Kontinuitet och fasta läkare är det som patienterna saknar mest. Här har vi en jätteutmaning eftersom läkarbemanning är ett genomgående problem för oss.

33 av felkopplingarna valde man att gå vidare med. Detta resulterade i 60 förbättringsförslag som sedan blev åtta fördjupade förbättringsförslag.

- Det häftiga är att lyckas vi med dessa åtta förbättringar kommer de att eliminera de 33 felkopplingarna, säger Ann Arvidsson.

Helena Arvidsson är undersköterska på Hultsfreds hälsocentral och med i arbetsgruppen.

- Det som har varit särskilt roligt är att vi har haft patienter med i arbetet, de har haft många intressanta perspektiv, säger hon. Vissa saker ser vi som självklara men man inser att det kanske inte är det för patienterna.

På bilden från vänster: Henrik Ryheden, ambulanschef, Lotta Haag, ambulanssjuksköterska, Charlotte Nilsson, avdelningschef, Lisa Weinfors, medicinsk sekreterare Hultsfreds HC, Helena Arvidsson, undersköterska Hultsfreds HC, Ann Arvidsson, verksamhetschef, Julia Ström, verksamhetsutvecklare.

Exempel på områden som arbetsgruppen kommer att arbeta vidare med

• Fasta vårdkontakter
  • Forum kring patienter med komplexa behov
  • Akutläkare på hälsocentralen