Videomöten i Region Kalmar län

Här finns information för dig som ska delta i ett videomöte i Region Kalmar län.

En person som har ett headset på sig sitter i videomöte med en annan person via datorskärm. Illustration.

Region Kalmar län satsar på hållbara möten där videomöte är förstaval. Reseriktlinjen tydliggör kraven på ett säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt sätt att mötas. Region Kalmar län arbetar för en hållbar utveckling och en miljö i balans. En hållbar utveckling är en stor del i arbetet för ett friskare, tryggare och rikare liv.

För säkra videomöten används alltid Skype för företag eller videokonferens. Mötena körs på egna servrar för ökad säkerhet, vilket innebär att de kan användas för till exempel patientmöten.

För öppna möten utan sekretess används Teams och vissa fall Zoom. Dessa är molntjänster och ska inte användas för möten där sekretessbelagd eller annan känslig information behandlas.

Skype för företag

Inbjudna till säkra möten får inbjudan via e-post. Externa parter kan ansluta via Skype för företag-klienten, Skype webb app, telefon, videokonferenssystem eller webbläsare.

Teams och Zoom

Inbjudna till öppna möten får inbjudan via e-post. Externa parter kan ansluta via Teams eller Zoomklient, webbläsare eller videokonferenssystem.

Videokonferens

Region Kalmar län har närmare 250 mötesrum med videokonferenssystem. Möten med två eller fler parter kopplas samman i ett virtuellt mötesrum.

Exempel på inbjudan nedan:

Alternativ för att ansluta till möte

Om du har Skype för företag installerat på din dator klickar du på anslut till Skypemöte.

Du kan även använda Skype Web App genom att ladda ned och installera ett plugin-program för Skype för företag-webbapp.

Videokonferensanvändare skriver in SIP-adressen: konferens-ID följt av @video.regionkalmar.se. Exemplet ovan: 987654@video.regionkalmar.se

Du kan också ansluta till mötet via webbläsare (Chrome, Edge eller Firefox). Gör så här:

1. Skriv in adressen: https://video.regionkalmar.se
  2. Skriv in ditt namn och klicka på Nästa
  3. Ange hela adressen till mötet du vill gå med i. För Skypemöte är det konferens-ID@video.regionkalmar.se
  4. Kontrollera att din kamera, mikrofon och högtalare fungerar och välj sedan Anslut nu.