25 mars 2025

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om beställning av lokala/externa analyspaket, övergång till fönser Beställning vid radiologibeställningar och kommande förändringar avseende spotcheck-monitorer är inställd.

Cosmic

Beställning och Svar

Beställning av Lokala/externa analyspaket

Vid beställning av Lokala/externa analyspaket skrivs en etikett per analys ut, till skillnad mot etikettutskrift för analyspaket från Kemifliken, där en etikett för varje rör skrivs ut.

Detta medför att lika många analyser som det Lokala/externa analyspaketet innehåller, lika många etiketter kommer att skrivas ut. Det räcker att märka röret med en av de utskrivna etiketterna.

Provtagningsunderlaget ska alltid medfölja röret där det totala analysantalet framgår, ange paketnamnet som Beställarens kommentar.

Övergång till fönster Beställning vid radiologibeställningar

Vi vill redan nu som förberedande information meddela att fönster Beställning radiologi inte längre kommer att finnas kvar efter driftsättning av Cosmicversion 4.1 den 8 juni 2025. I stället så ska fönster Beställning (COE) användas för radiologi/fysiologibeställningar.
Vår uppmaning till er som ännu inte rutinmässigt använder fönster Beställning är därför att övergå och redan nu göra det till en vana att utgå från fönster Beställning i stället för fönster Beställning radiologi vid beställningar till radiologen.

Vid behov och till hjälp finns e-learningfilmerna:

Svarstid för labsvar vid ändring till sommartid

I samband med sommartidsomställningen natten mellan den 29 och 30 mars kommer inga lab- eller röntgensvar att överföras till Cosmic mellan klockan 02.00-03.00. Detta kan alltså medföra förlängda svarstider vid dessa klockslag, då tidpunkten 02.00-02.59 försvinner.

Vårddokumentation

Kommande förändring avseende spotcheck-monitorer är inställd

I IT:s nyhetsbrev i februari berättades det om att spotcheckmonitorerna ändras till en specifik enhet eller vårdavdelning baserat på HSA-Id. Denna förändring är inställd och tidigare rutiner gäller.

Remiss

E-remisser påminnelse om arbetssätt

Remitterande vårdenheter som använder e-remiss ska liksom i det interna remissflödet ha en kontrollfunktion även för e-remisser. För detta används översikten Utgående remisser.

Verksamheter som skickar elektroniska remisser till annan region är alla ombedda att

  • vara observanta på att remisser ändrar status till 3 vilket visar att remissen accepterats i mottagande region/landsting.
  • om inte remissens status går upp till 3 inom rimlig tid kontaktar användaren mottagande enhet
  • om remissen inte kommit fram alternativt är accepterad men status inte gått upp till 3 så kontaktar användaren sin regions support via ärende. Cosmic remissförvaltningen tar sedan kontakt med motsvarande förvaltning i relevant region
  • remittenten är skyldig att bevaka att de får svar på sina remisser. För övrigt hänvisas verksamheten till ordinarie kontrollfunktioner i remissmodulen för att säkerställa flödet.

Rekommenderat arbetssätt e-remiss (behörighet krävs)

Cosmic övrigt

Viktig information om TM2 vid tidsomställning till sommartid

Problem vid tidsomställningen

Sommartid börjar klockan 03.00, natten mellan den 29 och 30 mars. Det innebär att tidpunkter mellan 02.00-02.59 försvinner.
Efter tidsomställningen kommer alla operationer att förskjutas med en timme i operationsprogrammet.

Vad kan jag inte göra mellan klockan 02.00-03.00?

Tidsregistrering ska inte ske mellan klockan 02.00 och 03.00 då risk finns att tidsåtgången inte kommer att stämma. Efter tidsomställningen kommer tidsregistringen att fungera som förväntat och då kan efterregistreringen utföras.

Problem efter tidsomställningen

Det blir en visuell påverkan i scheman till och med måndag den 31 mars klockan 13.00 på de operationer som är bokade.

När användare öppnar operationsprogrammet efter tolvslaget mellan lördag och söndag kommer alla bokade operationer och tidslinjen att förskjutas en timme framåt, om klockan är 01.00 står operationsprogrammets tidslinje på klockan 02.00.

När användare öppnar operationsprogrammet på måndagen så skjuts allt i stället bakåt en timme, så om klockan är 11.00 står tidslinjen i schemat på klockan 10.00, för att sedan vid klockan 13.00 återgå till normalt schema.

Vad kan jag göra som användare?

Du kan arbeta i operationsprogrammet och i operationsärenden men behöver vara uppmärksam på att tidslinjen kan visa en timma fel.

Webcert

Nya intyg

Under maj månad 2025 kommer fyra nya webcertintyg bli tillgängliga i Cosmic. Dessa är Intyg om tillfällig föräldrapenning, Intyg om graviditet, Läkarutlåtande för merkostnadsersättning och Läkarutlåtande för närståendepenning. Nya yrkesgrupper kommer i och med detta kunna signera följande intyg:

  • intyg om tillfällig föräldrapenning: sjuksköterskor
  • intyg om graviditet: sjuksköterskor och barnmorskor

Mer information kring de nya intygen kommer i nästa IT:s nyhetsbrev.