21 november 2023

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om planerat driftunderhåll i Cosmic, rutin vid driftavbrott i Cosmic samt införande av HTML-inmatningsvy i journalen.

Cosmic

Cosmic planerat driftunderhåll 2 december 2023

Lördagen den 2 december 2023, klockan 13.00 - 21.00 sker ett driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet - läskopiorna är tillgängliga inom 30 minuter från att Cosmic Produktion stängts ner.

Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic här (behörighet krävs)

Planerat driftunderhåll Cosmic övningsmiljö och Nova övningsmiljö 12 december 2023

Planerat driftunderhåll av Cosmic övningsmiljö och Nova övningsmiljö tisdagen den 12 december klockan 15.00 och beräknas ta cirka 2 timmar. Övningsmiljöerna är inte tillgängliga under driftunderhållet. Övningspatienter och inmatad data påverkas inte av driftunderhållet. Tänk på att vid behov omplanera eventuella utbildningar.

Beställning och Svar

PNA-resultat i Cosmic från externa enheter

I och med det pågående digitaliseringsprojektet av länets offentliga hälsocentraler och deras PNA-instrument (uppkopplade analysinstrument) kommer resultat att kunna omriktas i Cosmic mellan olika enheter. Resultatet som omriktas från en hälsocentral till en annan enhet kommer hamna under ”inkorg svar” hos den beställande enheten. Så var noga med att gå igenom er lista under inkorg och svar framöver.
Under svar provbunden kommer de uppkopplade PNA-instrumentens resultat hamna under klinisk kemi och inte under lokala analyser.

Makuleringsrutin radiologi/fysiologi

Gällande den nyligen aktiverade makuleringsfunktionen för radiologi vill vi på uppmaning från radiologen meddela att vid makulering av radiologi/fysiologremisser ska även telefonkontakt tas innan makulering med radiologen respektive fysiologen.

Telefonkontakt behövs för att det i vissa fall kommit in dubbla remisser till radiologen och att man bokat patienten för undersökning. Den ena remissen har makulerats, men undersökningen har påbörjats på den andra, som i Cosmic makulerats.

Ta alltså telefonkontakt med radiologen eller fysiologen innan ni makulerar en remiss, för att inte problem ska uppstå. Vi önskar att ni meddelar detta till alla berörda medarbetare som hanterar radiologi/fysiologibeställningar.

Uthopp fysiologi

På förekommen anledning vill vi påminna om att uthoppet till fysiologens program (Fysis) har försvunnit från Cosmic Beställning och svar i samband med att man nu beställer fysiologiundersökningar under menyvalet "Beställning radiologi". Historiska svar från fysiologen återfinns numera under uthoppet UniView, på samma menyflik som det tidigare.

Vårddokumentation

Frågor och svar - Ny anteckning HTML

På intranätet Navet finns nu ett dokument med svar på vanliga frågor gällande den nya inmatningsvyn för Ny anteckning i HTML.

Dokument med svar på vanliga frågor hittar du under Informations- och utbildningsmaterial (behörighet krävs)

Ändring i Diabetes och NDR mallen

Den 27 november tas sökorden Vikt, Längd, BMI och Blodtryck bort från Diabetes- och NDR-mallen. Dessa parametrar ska nu skrivas in i Kliniska parametrar som kommer att ersätta de borttagna sökorden. Fyll i aktuella värden för vikt, längd, BMI och blodtryck som efterfrågas av NDR. Ändringen genomförs för att dokumenterade värden på dessa kliniska parametrar skall föras över till Patientöversikten och grundar sig på ett inskickat förbättringsförslag från verksamheten.

Nya sökord för pilot av patientkontrakt

I och med en pilot för dokumentation av patientkontrakt finns en ny delmall kopplad till sökordet Överenskommelse. Det innebär att sökordet "Överenskommelse" kommer att läggas in i några utvalda mallar med en delmall som fälls ut. En del av mallarna används även av andra vårdenheter än de som ingår i piloten och det går bra att testa delmallen för Överenskommelse för den som vill.

Lösningen har godkänts av sjukvårdsledningen och kommer att testas av Strokeenheten i Västervik, Vuxenpsykiatrin och Rehabiliteringen i Oskarshamn och Hälsocentraler i Smedby, Hultsfred och Nybro. När patientkontraktet införs i hela regionen kommer det att komma mer information och utbildning.

Patientkontrakt är en del i de nationella satsningarna på både nära vård och personcentrering med syftet att öka samskapandet och där kärnan är överenskommelsen som beskriver det gemensamma ansvaret mellan patienten och hälso- och sjukvården.

Vid frågor kontakta:

Nya blanketter till privata vårdgivare

Sedan den 30 oktober finns två nya blanketter till privata vårdgivare. Blanketterna är på engelska och heter "Intyg avbokad resa (privata)" och "Intyg för resa - läkemedel engelska (privata)".

Vårdadministration

DRG-gruppering för distanskontakter

Från och med 29 november behöver man inte längre DRG-gruppera distanskontakter med åtgärdskod utan det räcker med diagnoskod. Dessa kommer automatiskt att grupperas enligt kontakttyp och gäller för nedanstående kontakttyper:

  • Distanskontakt via telefon
  • Distanskontakt via video
  • Distanskontakt via videolänk
  • Distanskontakt via videoväxling

KVÅ-koden XS011 (telefonkontakt med företrädare för patienten) kommer fortsatt behöva åtgärdskodas på kontakten manuellt för att tydliggöra att man är i kontakt med en företrädare för patienten.

Vid frågor kontakta:

Cosmic övrigt

Patientkortet - Tilltalsnamn

Uppmana era patienter som har problem med att fel tilltalsnamn visas i Patientlisten i Cosmic att de kan fylla i sitt tilltalsnamn på Skatteverkets webbplats kostnadsfritt. Är tilltalsnamn registrerat på Skatteverket blir det aldrig fel i Cosmic.

"Nationellt reservnummer" byter namn efter uppgraderingen den 2 december

Vid uppdateringen av Cosmic den 2 december byter Nationellt Reservnummer i Patientkortet namn till CareLink Reservnummer. Observera att det inte kommer att ske någon ändring i funktion, endast namnbyte. 

Enhetsöversikten

För de enheter som ska börja använda Enhetsöversikten har alla öppenvårdskontakter som uppfyller följande kriterier ändrat status till utförd:

  • äldre än en månad
  • status anlänt eller pågående

Detta är en förutsättning för att kunna använda Enhetsöversikten. Mer information kring hur öppenvårdskontakter ska hanteras kommer framöver. 

Nova

Ändrad sorteringsordning i Nova Board - fliken "Personal" efter uppgraderingen den 2 december

Idag sorteras personal i boarden på Förnamn, som också visas som första namn. Efter uppgraderingen den 2 december kommer sorteringsordning fortsatt ske på förnamn, fast efternamnet visas som första namn.
Detta är felanmält till Cambio och vi hoppas på snar rättning.

Nationella e-tjänster

Nationell Patientöversikt

Provsvar - lättare att hitta till kumulativa listan

Under rubriken Provsvar har nu den kumulativa listan fått en egen flik för att vara lättare att hitta. Under fliken går det som tidigare att välja enskild analys men nytt är att det nu också går att välja analysgrupp.

Allmän information

Paus för beställning av SITHS-kort

Under perioden 1 december-25 januari kommer du inte kunna beställa nya SITHS-kort till dina medarbetare. Detta beror på att en ny SITHS-lösning kommer att installeras.

Har du medarbetare som har SITHS-kort som går ut under perioden 1 december-15 februari, tänkt på:

  • Beställ nya SITHS-kort innan den 1 december.
  • Korten måste hämtas ut senast den 23 januari klockan 12.00 för att gälla.
  • De kort som inte hämtas ut innan den 23 januari klockan 12.00 kommer att spärras och kasseras.

Har dina medarbetare SITHS-kort från det gamla systemet som inte går ut under denna period så behöver du inte göra något. De SITHS-korten kommer att fungera som vanligt och inloggning i system påverkas inte.

Observera att under perioden 23-25 januari så går det heller inte att spärra eller få reservkort om man glömt sitt kort hemma.

Alla som får ett nytt SITHS-kort efter den 25 januari kommer att få kortet hem i brevlådan och pinkoden skapar medarbetaren själv genom att aktivera kortet hos korthandläggaren på sitt ordinarie kortkontor.

Du hittar kontaktuppgifter till ditt närmaste kortkontor på intranätet (behörighet krävs)

Cosmic HSL i Mörbylånga och Nybro kommun

Från och med 6 december kommer Mörbylånga och Nybro att använda Cosmic som sin HSL journal. Detta innebär att all journaldokumentation kommer att ske i Cosmic från dessa två kommuner. Detta medför ökad patientsäkerhet genom effektivare informationshantering, ökad delaktighet och bättre patientupplevelse.

I journalträdet går det att läsa journaldokumentation i ”kommunmappar”.