21 maj 2024

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om planerat driftunderhåll i Cosmic och Nova övningsmiljöer, ny version av Pascal, blanketter om vårdgaranti, reseinformation och biljett på kallelser samt remissmodul rehab kommun.

Planerat driftunderhåll Cosmic övningsmiljö och Nova övningsmiljö 17 juni 2024

Planerat driftunderhåll av Cosmic övningsmiljö och Nova övningsmiljö måndagen den 17 juni klockan 15.00 och beräknas ta cirka två timmar. Övningsmiljöerna är inte tillgängliga under driftunderhållet.

Uppgradering sker till en högre version än Cosmic produktion för att möjliggöra utbildning i TM2 (operationsplanering). Miljön kommer inte  innehålla de fullständiga nyheter som kommer vid Cosmic-uppgraderingen i september. Övningspatienter och inmatad data kommer rensas. Övningspatienterna kommer åter finnas tillgängliga 18-19 juni. Tänk på att vid behov omplanera eventuella utbildningar.

Pascal

Ny version av Pascal 25 maj 2024

Den 25 maj produktionssätts Pascal version 3.0. Den nya versionen är fullt anpassad till Nationella läkemedelslistan vilket kommer innebära vissa förändringar.

Den 1 maj 2021 trädde Lag (2018:1212) om Nationell läkemedelslista i kraft. Nationella läkemedelslistan är ett register som ska ge hälso- och sjukvården, apoteken och patienten samma bild av patientens förskrivna och uthämtade läkemedel. Den nya versionen av Pascal är anpassad till att använda det nya registret och de nya kraven framtagna av E-hälsomyndigheten för Nationella läkemedelslistan.

Vad innebär förändringen för mig som förskrivare?

Vid nyförskrivning i Pascal:

• Strukturerad dosering införs.
    Doseringen i Pascal översätts till strukturerad dosering för att kunna tolkas på samma sätt även om den hanteras i olika system.
  • Behandlingsorsak och behandlingsändamål obligatorisk.
    Förslag finns kopplat till läkemedlet, t.ex. ”hypertoni – Mot förhöjt blodtryck”, men kan ändras.
  • Administreringsmetod obligatorisk.
    Förslag finns kopplat till läkemedlet, t.ex. ”sväljes” för tabletter, men kan ändras.

Vid förnyelse av förskrivningar i Pascal:

• Det finns ett undantag från att tillföra de obligatoriska uppgifterna enligt ovan vid förnyelse. Undantaget gäller fram till den 1 december 2025.

Vi rekommenderar att du tar del av:

Läs mer om NLL hos E-hälsomyndigheten

Ny Tillväxtkurva

I höst kommer den befintliga tillväxtkurvan i Cosmic att ersättas med en ny som man når via menyval "Öppna tillväxtkurva".
Vi rekommenderar att se den e-learningfilm som ni når via Cosmic (Meny > Hjälp > E-learning Cosmic).

Filmen är placerad i mappen "Barnhälsovård" och heter "Tillväxtkurva". Under maj och juni kommer vi att delta på webbinarium för att visa den nya tillväxtkurvan. Se presentationen för mer information kring planering, utseende och kontaktvägar

Taligenkänning

Den 24 maj 2024 kommer en ny rutin för beställning av behörighet för Taligenkänning. Behörigheter beställs nu via Behörighetsportalen.

Behörigheten läggs i Cosmic produktionsmiljö.

Vårdadministration

Ny rutin för nyanslutning och ändringar i Anslutningsöversikten för hemsjukvård

Rutin för nyanslutning och ändringar i Anslutningsöversikten för hemsjukvård

Det här innebär att varje hälsocentrals vårdsamordnare ansvarar för att alla patienter, inskrivna eller nya inskrivningar i hemsjukvård, tilldelas rätt vårdform i anslutningsöversikten i Cosmic.

För att detta arbete ska vara möjligt krävs samverkan med kommunen. Rutinen ska bidra till ökad tydlighet och verka för att det blir ett enhetligt arbetssätt i länet samt för att säkra vår gemensamma utdata i nära vårdförflyttningen, genom att veta hur många personer i vårt län som är inskrivna i de olika vårdformerna.

Vårdformer

Tidigare vårdform Hemsjukvård ersätts nu av följande vårdformer utifrån patientens boendeform:

• Kommunal Hemsjukvård (boende) enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrande) Gäller både servicebostad och gruppbostad.
  • Kommunal Hemsjukvård ordinärt boende
  • Kommunal Hemsjukvård SÄBO enligt SoL (Socialtjänstlag) Gäller även korttidsboende SoL

Ändringarna är inte möjliga att göra i Cosmic för kommunens aktörer.

Arbetet med att ändra befintliga anslutningar med vårdformen hemsjukvård, ska var genomfört på varje hälsocentral senast den 31 oktober 2024.

Vid frågor kontakta:

Utskrifter

Blanketter om vårdgaranti

Sedan den 7 maj finns tre blanketter tillgängliga angående vårdgarantin i Cosmics blankettbibliotek.

Det är blanketterna:

• Brev - Åberopa vårdgarantin
  • Brev - Återkoppling vårdgarantin
  • Brev - Återkoppling vårdgarantin - ingen vårdgivare tillgänglig

Reseinformation och biljett på kallelser

Från och med mitten av juni och under sommaren kommer reseinformation och biljett på kallelserna uppdateras. Målsättningen är att informationen ska vara ensad oavsett vilket vårdsystem som skickar kallelser. Beställare av förändringen är Kalmar länstrafik. Förändringen på biljetten är att:

• Vårdenhetens besöksort från HSA-katalogen visas. I vissa fall för till exempel vårdenheter i Smedby, Lindsdal och Kristineberg har man frångått enhetens besöksort i HSA-katalogen för att följa Kalmar länstrafiks krav.
  • Patientens hemstad eller hemort är borttagen för att möjliggöra resa till och från till exempel arbete. Resan gäller fortsatt enbart inom Region Kalmar län och till och från vårdenhetens besöksort.

Remissmodul rehab kommun

Från och med den 20 maj kan alla 12 kommuners fysioterapeuter och arbetsterapeuter skicka och ta emot remisser i Cosmic.