21 januari 2022

Om generella IT-nyheter, Cosmic driftunderhåll och Cosmic övrigt.

Allmän information

Jobba på distans via VPN

För att kunna jobba på distans, exempelvis hemifrån, med din jobbdator krävs en del förberedelser.

Innan du tar med dig datorn från jobbet:

1. Koppla in den i nätverket
  2. Starta om den
  3. Logga in med ditt användarkonto.

Läs mer om extern åtkomst via VPN (behörighet krävs)

Vid frågor kontakta Supportcenter IT (behörighet krävs)

Nu lanserar vi Evolution dokumenthantering

Den 2 februari 2022 kommer delar av Diagnostiskt centrum samt nuklearmedicin i Västervik, som första verksamheter börja använda sig av Evolution för dokumenthantering.

Projektet Evolution dokumenthantering har under det senaste året genomfört ett omfattande arbete för att sätta upp system, struktur och arbetssätt för ett övergripande dokumenthanteringssystem inom Region Kalmar län. Diagnostiskt centrum har höga krav på dokumenthantering och har därför fått bana vägen i detta arbete.

Vid frågor kontakta:

Välkommen att delta på webbinarium

Du som har en samordnande roll kring IT är välkommen att delta på webbinarium onsdagar sista veckan i varje månad, kl. 10.00-11.00, via video. Se Navet för information (behörighet krävs)

Cosmic driftunderhåll

Cosmic driftunderhåll 29 januari 2022

Lördagen den 29 januari 2022, kl 15:00 - 18:00 sker ett planerat driftunderhåll av Cosmic, för säkerhetshöjande arbete. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Även Nova Board med läskopia kommer vara otillgänglig under denna period.

Även Läskopian i Kalmar kommer att vara otillgänglig under denna tid. Använd istället Läskopia Oskarshamn eller Västervik för att läsa och diktera under det planerade driftunderhållet.

Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic här (behörighet krävs)

Cosmic planerat driftunderhåll 26 mars 2022

Lördagen den 26 mars 2022, kl 13:00 - 21:00 planeras ett driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Cosmic övningsmiljö driftunderhåll

Under kommande halvår kommer det ske ett planerat driftunderhåll av Cosmic övningsmiljö. Information om dag och tid kommuniceras via Driftinformation på Navet. Övningsmiljön är inte tillgänglig under driftunderhållet. Övningspatienterna och dess inmatade data kommer rensas. Verksamhetens automatiskt skapade övningspatienter kommer finnas tillgängliga senast dagen efter driftunderhållet. Övningspatienterna kommer nu vara födda år 1950 - 2018 istället för på 1800-talet, men kommer ha kvar samma namnsättning. Se mer information om övningsmiljön och övningspatienter här: Cosmic Övningsmiljö (behörighet krävs)

Namnbyte för psykiatrisk öppenvårdsmottagning och psykiatrisk rehabilitering i Västervik

Psykiatrisk öppenvårdsmottagning i Västervik samt psykiatrisk rehabilitering i Västervik har från den 10 januari 2022 bytt namn till Vuxenpsykiatriska mottagningen 1 Västervik och Vuxenpsykiatriska mottagningen 2 Västervik. Detta är uppdaterat i Cosmic. Verksamhetsinnehåll, adresser samt kontaktuppgifter är samma som tidigare.