19 november 2024

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om teknisk invånarsupport för eVisit, planerat driftunderhåll i Cosmic, Makuleringsrutin radiologi/fysiologi – påminnelse, hantering av mikrobiologibeställningar samt beställning av vårdtjänst/schemamarkerare

Allmän information

Teknisk invånarsupport för eVisit

Från och med den 29 november är avtal för teknisk invånarsupport uppsagd. Patienten uppmanas istället att kontakta aktuell vårdmottagning om man inte kan koppla upp sig i det bokade videomötet. Vid frågor kontakta:

 

Cosmic

Planerat driftunderhåll Cosmic

Cosmic planerat driftunderhåll den 1 december 2024

Söndagen den första december 2024, klockan 14.30-22.00 sker ett driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet – läskopiorna är tillgängliga inom 30 minuter från det att Cosmic produktion stängts ner.

Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic här (behörighet krävs)

Cosmic övningsmiljö och Nova övningsmiljö planerat driftunderhåll den 10 december 2024

Planerat driftunderhåll av Cosmic övningsmiljö och Nova övningsmiljö tisdagen den 10 december klockan 15.00 och beräknas ta cirka 2 timmar. Övningsmiljöerna är inte tillgängliga under driftunderhållet. Övningspatienter och inmatad data påverkas inte av driftunderhållet. Tänk på att vid behov omplanera eventuella utbildningar.

LINK

Sjuksköterskestuderande i kommunen

En justering av sjuksköterskestuderandes behörigheter i kommunerna kommer att ske under vecka 47. Vid signering av journalanteckningar kommer det att krävas en obligatorisk vidimerare. Vald vidimerare får sedan anteckningen i "Osignerat och ovidimerat".

Beställning och Svar

Makuleringsrutin radiologi/fysiologi – påminnelse

För drygt ett år sedan aktiverades makuleringsfunktionen för radiologi. Vi vill påminna om vikten av att när makuleringsfunktionen för radiologi/fysiologiremisser används, så ska även telefonkontakt tas innan makulering med radiologen respektive fysiologen.

Obs! Makuleringsfunktionen skall endast användas då det uppmärksammas att remiss skickats på fel patient.

Telefonkontakt behövs för att det i vissa fall har kommit in dubbla remisser till radiologen och att man bokat patienten för undersökning på den ena remissen. Därefter har en remiss makulerats, men undersökningen har påbörjats på den andra, som i Cosmic makulerats.
Ta alltså telefonkontakt med radiologen eller fysiologen innan ni makulerar en remiss (på felaktig patient), för att inte problem ska uppstå. Vi önskar att ni meddelar detta till alla berörda medarbetare som hanterar radiologi/fysiologibeställningar.

Hantering mikrobiologibeställningar

På uppmaning från klinisk mikrobiologi vill vi informera om vikten av att när man sparat en beställning (Beställning provbunden) och sedan vill skapa en ny beställning, så är det av största vikt att man använder "Rensa"-knappen och INTE "Ta bort"-knappen. Annars riskerar den första beställningen att felaktigt bytas ut mot nästa skapade beställning. Man kommer ha två etiketter för varje beställning, till exempel en Covid och en blododling med samma beställningsidentitet. Det kommer att se ut som ni har två olika etiketter, men beställningsidentiteten kommer att vara samma, vilket kan medföra risk att det blir felaktigheter i remiss/svars-hanteringen.

Vårdadministration

Beställning av vårdtjänst/schemamarkerare

För att göra en beställning av vårdtjänst eller schemamarkerare, spara ner dokumentet Beställning som finns under kapitel för Formulär, fyll i beställningsdokument och bifoga i en beställning till Supportcenter vårdsystem.

Remiss

Remissmall byter namn

SVF-remissmallen som används vid fortsatt SVF-utredning mellan kliniker byter namn. Tidigare benämning SVF-remiss för fortsatt utredning/behandling mellan slutenvårdskliniker byter nu till SVF överflytt till annan enhet. Endast val av "Standardiserat vårdförlopp" blir obligatoriskt.