IT:s nyhetsbrev 19 december 2023

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om Makuleringsrutin radiologi/fysiologi, ny rutin vid könstillhörighetsändring samt Ny kontakttyp Teambesök vårdpersonal.

Beställning och svar

Makuleringsrutin radiologi/fysiologi

Gällande den nyligen aktiverade makuleringsfunktionen för radiologi vill vi på uppmaning från radiologen meddela att vid makulering av radiologi/fysiologremisser ska även telefonkontakt tas innan makulering med radiologen respektive fysiologen.

Obs! Makuleringsfunktionen skall endast användas då du uppmärksammar att remiss har skickats på fel patient.

Telefonkontakt behövs för att det i vissa fall kommit in dubbla remisser till radiologen och att man bokat patienten för undersökning. Den ena remissen har makulerats, men undersökningen har påbörjats på den andra, som i Cosmic makulerats.

Ta alltså telefonkontakt med radiologen eller fysiologen innan ni makulerar en remiss (på felaktig patient), för att inte problem ska uppstå. Vi önskar att ni meddelar detta till alla berörda medarbetare som hanterar radiologi- eller fysiologibeställningar.

Resursplanering

Ny kontakttyp Teambesök vårdpersonal

Efter årsskiftet kommer en ny kontakttyp, "Teambesök vårdpersonal", för att komplettera kontakttypen "Teambesök". "Teambesök" ska endast användas för huvudkontakten (avgift och kodning enligt registreringsanvisningarna). "Teambesök vårdpersonal" ska användas för de övriga kontakterna (avgiftsfritt).

Den nya kontakttypen tillkommer för att enbart huvudkontakten ska visas på anmälningsskärmen och därmed underlätta för patienten att anmäla sig på rätt besök.

Tillgängliggörandet av den nya kontakttypen kommer ske löpande på vårdtjänsterna för teambesök under januari månad. Om kontakttypen "Teambesök" finns på övriga vårdtjänster behövs en beställning till supportcenter vårdsystem för att koppla på den nya kontakttypen.

Här hittar du instruktion för hur teambesök ska bokas och registreras (behörighet krävs)

För redan bokade och planerade teambesök behöver man ändra kontakttyp på de kontakter som inte är huvudkontakter.

Alternativ 1:

• Sök fram teambesök via Planerade vårdåtgärder
  • Öppna snabbokningsunderlaget
  • Ändra kontakttyp till "Teambesök vårdpersonal" för de kontakter som inte är huvudkontakt (förutsatt att denna kontakttyp tillgängliggjorts på vårdtjänsten).

Alternativ 2:

• Ändra kontakttyp i Vårdkontakt och efterregistrering för de kontakter som inte är huvudkontakt.

Remiss

Remissmall Vårdförlopp suicidprevention

Från och med den 14 december kommer det bli enklare att identifiera den enkla remissen för "Vårdförlopp suicidprevention" (VFSP) som går till primärvård eller öppenvård psykiatri.

I remissinkorgen kommer denna typ av remiss vara färgad i rött vilket kommer att göra den enklare att identifiera.

Utskrifter

Kallelser "Information till dig som patient"

Standardtexten på kallelserna under rubriken "Information till dig som patient" kommer inom kort justeras. Standardtexten är beslutad av regionstab kommunikation.

Ny rutin vid könstillhörighetsändring

Från och med den 9 januari kommer det automatiskt visas en symbol i patientlisten i Cosmic med en hänvisning till ett tidigare personnummer för de patienter som genomgått ett juridiskt könsbyte. Detta för att uppmärksamma att det finns en tidigare och en ny journal kopplad till patienten.

Den nya rutinen kommer att ersätta den befintliga samma dag som ändringen sker. Här hittar du den nya rutinen vid könstillhörighetsändring (behörighet krävs)

Avbeställ och visa gamla behörigheter i Cosmic

Nu kan du se och avbeställa en medarbetares Cosmic-behörigheter utfärdade i det gamla beställningsformuläret. Om det finns gamla Cosmic-behörigheter för din medarbetare när du klickar på namnet så visas dessa direkt i ett formulär ”Cosmic gammalt” där du kan se vilka de är och det går bara att avbeställa dem.

Observera, att du behöver beställa nya Cosmic-behörigheter i Cosmics beställningsformulär om de fortfarande ska gälla, annars tas de bort av utfärdarna som får avbeställningen när du klickar på knappen "Avbeställ" och godkänner det.

Filmer om Cosmic

Påminnelse om att titta på E-learningfilmer som beskriver olika moduler i Cosmic. Filmerna hittas via Cosmic - Meny - Hjälp - E-learning Cosmic - Kursbibliotek.