18 juni 2024

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om planerat driftunderhåll i Cosmic, ny tillväxtkurva, blanketter om vårdgaranti, reseinformation och biljett på kallelser samt remissmodul rehab kommun.

Planerat driftunderhåll

Cosmic planerat driftunderhåll 15 september 2024

Söndagen den 15 september 2024, klockan 14.30-22.00 sker ett driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet – läskopiorna är tillgängliga inom 30 minuter från att Cosmic produktion stängts ner.

Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic här (behörighet krävs)

Nytt sökord i journaltabellen Allergispecifik immunterapi

Den 30 maj uppdaterades journaltabellen Allergispecifik immunterapi med sökordet Bedömning. Förändringen sker efter ett önskemål från Barn- och ungdomskliniken i Västervik. Förändringen kan ses i nystartad journaltabell Allergispecifik immunterapi.

Ny Tillväxtkurva

Vid uppgradering av Cosmic den 15 september kommer den befintliga tillväxtkurvan i Cosmic att ersättas med en ny som man når via menyval "Öppna tillväxtkurva".

Vi rekommenderar att se den e-learningfilm som ni når via Cosmic (Meny > Hjälp > E-learning Cosmic). Filmen är placerad i mappen "Barnhälsovård" och heter "Tillväxtkurva".

I bifogat bildspel finner ni mer information kring planering, utseende och kontaktvägar.

Vårdadministration

Patientavgift sjuksköterska anmälningsskärm

Från och med den 17 juni sätts patientavgift automatiskt när patient gör en nybokning till sjuksköterska via webbtidbokningen på 1177. Detta finns sedan tidigare för andra yrkesroller. Besök till sjuksköterska bokade av patienten via 1177 behöver därför inte längre kompletteras med patientavgift. Liksom för övriga besök kan besöket behöva kompletteras med patientinformation som visas för patienten på anmälningsskärmen.

Resursplanering

Ny riktlinje gällande patientinformation i tidboksnoteringar i Cosmic

Noteringar med patientdata ska inte göras i Cosmic tidbok. För vårdpersonal med fler inloggningsenheter i Cosmic är noteringar synliga i tidboken oavsett vilken enhet personen är inloggad på. Detta medför att annan personal med tillgång till tidboken kan ta del av uppgifter rörande patienter de inte har någon vårdrelation till.

Se riktlinjen under Cosmic riktlinjer och instruktioner på Navet (behörighet krävs)

Remiss

Ny remissmottagare eRemiss

Sedan den 3 juni finns enheten Ögon Värnamo ögoncenter Vmo RJL att välja på som mottagare av eRemiss i Jönköping.

Utskrifter

Blanketter PHASE-20 och PHASE-Proxy

I Cosmic finns nya blanketter "PHASE-20" och "PHASE-Proxy" tillgängliga som används till skattning för möjliga läkemedelsrelaterade symtom. Blanketterna är placerade i blankettbiblioteket i mappen Övriga dokument > Läkemedel.

Tillfällig hävning av spärr

Nu finns en digital blankett för beställning av tillfällig hävning av spärr. Den hittas via Regionloggan - Registrera ärende - Supportcenter vårdsystem - Jag vill skapa ett ärende - Cosmic - Tillfällig hävning av spärr.

Blanketten behöver kompletteras med ett telefonsamtal till supportcenter vårdsystem, 010-358 40 38, tonval 2, för snabb handläggning. Gäller dygnet runt.

En tillfällig hävning syftar till att tillfälligt häva en inre spärr på journalinformation i Cosmic. Hävningen kan gälla antingen för en viss medarbetare eller för alla medarbetare på kliniken där patienten vårdas.

Tillfällig hävning kan antingen ske med patientens medgivande eller genom nödöppning. En tillfällig hävning har ett slutdatum då hävningen automatiskt upphör att gälla, slutdatumet får inte vara längre fram än sju kalenderdagar. Efter det behöver en ny beställning göras om behovet kvarstår.

En tillfällig hävning slår även ut i NPÖ.

För att kunna häva en yttre spärr (hos en annan vårdgivare) måste kontakt tas med den specifika vårdgivaren.

Astrakanen Nybro och Emmaboda har bytt namn

Under april månad har Achima Care Emmaboda Vårdcentral och Achima Care Nybro Vårdcentral tagit över driften av Astrakanen Emmaboda och Astrakanen Nybro.