16 april 2021

Om sammanhållen journalföring Emmaboda kommun, MittVaccin, ny dynamisk mall hälsoskattning för cancerrehabilitering, webcert uppgradering och webbinarium om Cosmic.

Allmän information

Sammanhållen journalföring Emmaboda kommun

Från och med den 6 april 2021 har Region Kalmar län sammanhållen journalföring även med Emmaboda kommun.

Sammanhållen journalföring innebär att kommuner får tillgång till patientens information i Cosmic om samtycke finns. Det innebär också att kommunernas sjuksköterskor och rehabpersonal dokumenterar i Cosmic.

Ta del av kommunens anteckningar vid behov, genom att i journalträdet välja ”Kommun” och därefter väljer aktuell kommun.

Ny dynamisk mall Hälsoskattning för cancerrehabilitering

Den 20 april 2021 kommer en ny dynamisk mall under sökordet Hälsoskattning för cancerrehabilitering, se bild nedan. Denna dynamiska mall kommer finnas i mallar som verksamheten finner relevant. På sökordet Hälsoskattning för cancerrehabilitering välj Ja och ”dubbeltabba” så öppnas mallen med aktuella sökord. Mallen innehåller sökord med fasta val enligt formuläret Hälsoskattning för cancerrehabilitering.

Hälsoskattning för cancerrehabilitering är ett validerat formulär som kan fånga patientens behov och förebygga och/eller reducera de fysiska, psykiska, sociala och existentiella följderna av cancersjukdom och dess behandling. Återkommande bedömning av rehabiliteringsbehov är utgångspunkten för att rätt åtgärder sätts in i rätt tid. Bedömning av fysiska, psykiska, sociala och existentiella rehabiliteringsbehov ska göras regelbundet under patientprocessen.

Välkommen att delta på webbinarium om Cosmic

Du som är LSA, VDP eller LEA är välkommen att delta på webbinarium om Cosmic

• Tisdag 20 april 15.00-16.00
  • Onsdag 21 april 10.00 - 11.00

Se Navet för information (behörighet krävs)

Webcert

Webcert uppgradering

Eftersom Webcert är integrerat med Cosmic kommer fristående Webcert (när du inte går via Cosmic) blockeras efter uppgraderingen från och med den 20 april 2021. Detta innebär att du efter den 20 april inte kan skapa, förnya eller ersätta intyg från fristående Webcert. Enligt rutinen ska samtliga Webcertintyg och tillhörande ärendekommunikation hanteras från Cosmic.

Nya versioner av nedanstående intyg från Försäkringskassan har gjorts som innehåller små förändringar, såsom förtydligande i inledande texter och i vissa hjälptexter. Det gäller följande intyg:

• Läkarutlåtande för sjukersättning (FK7800)
  • Läkarutlåtande för aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga (FK7801)
  • Läkarutlåtande för aktivitetsersättning vid förlängd skolgång (FK7802)

Dessa blanketter uppdateras också med ny version i Cosmic den 20 april 2021.

Observera att det inte går att förnya de blanketter som är gjorda i Cosmic innan den 20 april 2021 utan du måste skapa ny blankett. (Detta gäller ej intyg som är skickade i Webcert.)

MittVaccin

Support MittVaccin

Vid frågor eller felanmälan gällande MittVaccin kontakta Supportcenter Vårdsystem, antingen via vårt ärendehanteringssystem eller telefon 0480-84038, knappval 2.