Webcert
Webcert används för att skicka intyg digitalt och hantera ärendekommunikation med andra myndigheter.
Följande intyg enligt nedan finns i Webcert.
Försäkringskassans intyg:
- Läkarintyg för sjukpenning, FK7804 (ersätter FK7263)
- Läkarutlåtande för sjukersättning, FK7800 (ersätter FK3200)
- Läkarutlåtande för aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga, FK7801
- Läkarutlåtande för aktivitetsersättning vid förlängd skolgång, FK7802
Transportstyrelsens intyg:
- Läkarintyg för högre körkortsbehörigheter eller taxiförarlegitimation TS8071 (ersätter TSTRK1007)
- Läkarintyg diabetes avseende lämplighet att inneha körkort mm, TSTRK1031
Skatteverkets intyg:
- Dödsbevis
Socialstyrelsens intyg:
- Dödsorsaksintyg
Utbildning och användarmanual
För att se hur Webcert fungerar finns följande filmer tillgängliga via e-learning i Cosmic. Du hittar filmerna i Cosmic under Meny – Hjälp – E-learning – Kurskatalog.
- Cosmic – Webcert Integration för läkare R8.3.01 (18:47 minuter)
- Cosmic – Webcert Integration för vårdadministratörer R8.3.01 (15:18 minuter)
Inera har introduktionsfilmer för Webcert på Youtube
Manual för dödsbevis och dödsorsaksintyg
Manual hitta e-learningfilmer för Webcert i Cosmic
Support
Vid frågor kontakta Supportcenter Vårdsystem
Frågor och svar
Här finns vanliga frågor och svar kring Webcert och integrationen med Cosmic.
I blankettbiblioteket under mappen Reservrutin Webcert finns alla blanketter i PDF-format. Denna mapp har dock inte någon koppling till Webcert och dessa blanketter kan därför inte skickas elektroniskt till en mottagare. Blanketten skrivs och signeras i Cosmic och skrivs sedan ut på papper och skickas till intygsmottagaren per post.
Alternativt avvakta med att utfärda intyget tills Webcert åter är i drift.
Dödsbevis ska inte makuleras vid felaktiga uppgifter i intyget, till exempel dödsdatum, då ska intyget istället Ersättas.
Enligt Skatteverket ska Dödsbeviset inte ersättas för att ändra information när ett explosivt implantat tagits bort. Kroppen har redan tagits om hand och ett nytt intyg leder inte till någon ytterligare åtgärd. Dödsbevis ska bara ersättas om det blivit felaktiga uppgifter i första intyget, till exempel fel dödsdatum.
När det gäller patienter med reservnummer så används blankett i PDF-format. I Cosmic hittar du blanketten under menyn Ny blankett i mappen Reservrutin Webcert.
Webcert tillåter hantering av intyg för patienter med skyddade personuppgifter. Läkare och tandläkare (ej vårdadministratörer) är behöriga att skapa intygsutkast och hantera intyg för invånare med skyddade personuppgifter. Vårdadministratörer får, vid försök att öppna ett intyg eller utkast, ett meddelande om att de inte är behöriga. Intyget måste vara utfärdat på den vårdenhet man är inloggad på. För mer information se Webcert användarmanual.
Ja, läkare och vårdadministratörer kan läsa intyg som är utfärdat från en annan klinik/hälsocentral. Man kan även kopiera och förnya intyg från annan klinik/hälsocentral.
Samtliga frågor/svar från Förskringskassan på intyg som är skrivna i Cosmic kommer automatiskt i läkarens Osign/Ovid-inkorg och syns även i Min översikt. De som har behörighet till verksamhetsöversikten kan även se frågor/svar där.
Nej. När du signerar intyget händer inget mer än att intyget blir signerat. För att intyget ska skickas till mottagaren, till exempel Försäkringskassan måste du klicka på knappen Skicka till Försäkringskassan.
För att makulera ett signerat intyg går du till patientens journal i Cosmic och högerklickar på intyget. Där väljer du att öppna intyget i Webcert. När intyget öppnats i Webcert klickar du på knappen Makulera. Det är endast läkare som har behörighet att makulera Webcertintyg och därför syns knappen Makulera endast för läkare. För att kunna makulera intygsutkast måste läkaren vara inloggad på samma enhet som intyget är skapat på. Makulerade intyg går att se i Cosmic under Journal - Dokument genom att bocka i ”Visa makulerade dokument”.
Det är möjligt att radera intygsutkast, det vill säga osignerade intyg. För att radera utkastet högerklicka på intyget. Välj öppna intyg i Webcert. När intyget öppnats i Webcert klickar du på knappen Radera. Intygsutkastet försvinner då helt från patientens journal. För att kunna radera intygsutkast måste man vara inloggad på samma enhet som intyget är skapat på.
Ja, det är endast patientens personnummer som framgår på det utskrivna intyget, fältet för namn är tomt. Beslutet att patientens namn och adress inte ska vara med på ett utskrivet intyg är taget av Inera i samråd med Socialstyrelsen och programrådet med representanter från alla regioner. Anledningen är att man inte vill sprida känsliga uppgifter i onödan, uppgifterna kan bli känsliga i framtiden om patienten skulle få skyddad identitet.
För de som behöver ha en överblick över enhetens alla pågående ärenden används Verksamhetsöversikten i Cosmic. Verksamhetsöversikten kommer automatiskt att läggas på alla medicinska sekreterare. Övriga, till exempel rehabkoordinatorer, söker den i Behörighetsportalen vid behov.
I verksamhetsöversikten visas även frågor och svar som kommit till användare som inte längre är aktiva i Cosmic.
Nej, det finns ingen sådan översikt. För att se om ett specifikt intyg har skickats öppnas intyget i Webcert och där framgår det om intyget är skickat eller ej.
Nej. Frågan eller svaret kommer till den läkare som utfärdade intyget och det går inte att vidarebefordra den. Däremot kan du som läkare på enheten söka på andra läkares ärenden under Frågor och Svar i Osignerat och Ovidimerat i Cosmic och därifrån nå ärenden som kommit till en annan läkare.
Ärendekommunikationen går till den läkaren som signerat intyget och därmed står som ansvarig vårdpersonal.
Högerklicka på aktuellt intyg i journalen och välj Öppna intyg i Webcert. I Webcert kan du välja att ställa ny fråga till Försäkringskassan i rutan för Frågor och Svar.
Ja. I den kronologiska journalen högerklickar du på intyget och väljer Ändra vårdkontakt.
Nej, i Webcert finns ingen funktion för kontrasignering. Den rekommendation vi fått från leverantören är följande:
- Gällande Transportstyrelsens basintyg accepteras intyg utfärdade av AT, ST eller specialistläkare.
- Gällande Transportstyrelsens diabetesintyg verkar föreskriften kräva att intyget utfärdas av specialist, annars finns risk att Transportstyrelsen inte accepterar intyget.
Förslag på hur diabetesintyg hanteras baserat på detta:
I Webcert sparas intygen automatiskt som utkast medan man fyller i intyget. Oavsett vem som skrivit intyget kan sedan en annan läkare på samma enhet öppna intyget från patientens journal och signera det i Webcert. Förslaget är därför att intyget kan skrivas av AT/ST/sekreterare, men den som signerar bör vara en specialistläkare.
I Webcert kan bifogade filer inte hanteras, därför kan man enbart utfärda kompletta intyg i Webcert, där man även anger värden för synskärpa. I de fall man vill bifoga intyg gällande synskärpa separat får man använda den blankett som ligger i blankettbiblioteket under Intyg pat reservnummer eller skyddad id och skriva ut detta intyg på papper och skicka till mottagaren per post.
1. PIN-kod för underskrift/signering
Vid signering av intyg i Webcert krävs att du skriver under med PIN-koden för Legitimering som är samma som inloggningskoden i Cosmic. Utan kod kommer man inte kunna signera intyg i Webcert.
Vid utfärdande av e-tjänstekort medföljer ett dokument med information om koder för legitimering, underskrift och upplåsningskod (PUK-kod). Om du inte hittar ditt PIN‑kodskuvert med koder behöver du kontakta kortservice för beställning av nytt PIN‑kodskuvert.
Mer information om beställning och hur du byter kod
Testa din kod för underskrift/signering
2. Medarbetaruppdrag
För läkare och vårdadministratörer som ska använda Webcert krävs ett medarbetaruppdrag i HSA-katalogen med ändamål ”Vård och behandling” på aktuell vårdenhet.
3. Ärendehantering
Ärendehantering sker under Cosmics menyval Osignerat och Ovidimerat, dit frågor och svar från Försäkringskassan kommer. För bevakning av enhetens ärenden används Verksamhetsöversikten i Cosmic. Tillgång till Verksamhetsöversikten kommer automatiskt att läggas på alla medicinska sekreterare. Övriga som behöver tillgång till Verksamhetsöversikten ber sin närmsta chef att ansöka om det i Behörighetsportalen.
Patienten kan själv skriva ut intyg till arbetsgivaren från 1177.se Mina intyg och patienten ombesörjer själv att detta lämnas till arbetsgivaren och stryker över information som inte arbetsgivaren har behov av för sin handläggning.
En komplettering behövs när ett medicinskt underlag inte innehåller tillräcklig information för att intygsmottagaren ska kunna fatta beslut. En begäran om komplettering ska besvaras med ett nytt intyg (som kan baseras på information i det intyg som ska kompletteras). Detta görs genom att klicka på knappen Komplettera. All information från det tidigare intyget flyttas över till det nya intygsutkastet. Det gamla intyget ligger kvar och får symbol för kompletterad i vyn Dokument i Cosmic.
Ersätt ska endast användas om ett signerat intyg behöver korrigeras pga att information i intyget blivit fel. Vid Ersätt blir ett nytt intygsutkast skapat innehållande samma information som det ursprungliga intyget och informationen kan därefter korrigeras. Det går fortfarande att läsa det ursprungliga intyget. Det ursprungliga intyget visas i vyn Dokument i Cosmic enligt bild nedan.
Förnya ska användas vid förlängning av patientens sjukskrivning. Det är enbart signerade intyg som kan förnyas. Genom att välja Förnya följer informationen med från intyget som ska förnyas (det ursprungliga intyget) till det nu skapade intygsutkastet. Man ska aldrig använda Förnya om det har tillkommit uppgifter om en patient eller behöver komplettera ett befintligt intyg - då ska man i stället välja Ersätt.
OBS: Ersätt ska aldrig användas vid förlängning av sjukskrivning utan Förnya ska användas i stället.
Ja, läkare och vårdadministratörer kan läsa Webcert-intyg som är utfärdat från en annan klinik/hälsocentral. Man kan även kopiera och förnya intyg från annan klinik/hälsocentral.