Vårt digitala erbjudande
Digital vård och e-tjänster är en självklar och naturlig del av dagens vårdutbud. Region Kalmar län har flera digitala tjänster som underlättar för invånarna att komma i kontakt med oss och dra nytta av våra tjänster.
Om e-tjänsterna på 1177
E-tjänsterna på 1177 är en säker digital ingång till hälso- och sjukvården. Invånarna når e-tjänsterna genom att logga in på 1177.se. I inloggat läge kan invånarna dygnet runt kontakta vården och göra olika typer av vårdärenden. Det finns möjlighet för invånarna att själva ta del av information och utföra många ärenden. Det går till exempel att se sin journal, boka, av- eller omboka tider, beställa självprovtagning eller ta del av internetbaserade stöd- och behandlingsprogram. Det ger invånarna möjlighet att få bättre insyn i och överblick över sin hälsa och vård.
E-tjänsterna på 1177 finns i alla landets regioner, och finansieras gemensamt. Det finns en rad olika e-tjänster, men grundprincipen är att en vårdenhet ska erbjuda ett visst basutbud.
Fördelar för vårdpersonal
- Möjliggör kommunikation med invånare på ett säkert sätt.
- En bättre användning av resurser – det som invånarna kan/vill göra själva ska de få göra själva.
- Enkelt att skicka patientinformation med länkar.
- Färre frågor på telefon, färre utskick av brevsvar, minskade kostnader för porto
- Flera ärenden kan hanteras parallellt, där användandet av färdiga mallar underlättar hanteringen.
Fördelar för invånare
- Förbättrad tillgänglighet till vården
- Slipper väntetider i telefon
- Invånaren kan skicka in sitt ärende dygnet runt, när det passar invånaren
- Kommunikation med vården på ett säkert sätt
- Säker hantering av personuppgifter
- Ett komplement till andra sätt att kommunicera med vården
Du är vår viktigaste ambassadör
Cirka 90% av Kalmar läns invånare har ett konto på 1177.se och du är vår viktigaste ambassadör för att sprida vilka möjligheter som finns med 1177.se och 1177 e-tjänster. Genom er hoppas vi kunna öka användandet och skapa en smidigare och mer effektiv upplevelse för våra invånare.
Vad kan du och din verksamhet checka
av i listan?
- Uppmuntra patienten att läsa fakta, råd och information på 1177.se
- Informera patienten att läsa sin journal via 1177.se
- Erbjuda patienten ett videomöte när det går
- Informera patienten om att nästa gång av- eller omboka sin tid på 1177.se
- Informera patienten om möjligheten att söka vård via 1177 direkt
- Uppmuntra patienten att till exempel förnya recept, se högkostnadsskydd eller beställa hjälpmedel via 1177.se
- Erbjuda patienten att gå ett stöd- eller behandlingsprogram via 1177.se
Kommunikationsstöd e-tjänster
Vi behöver beskriva varumärket 1177 på ett enhetligt sätt, oavsett vem som kommunicerar. Riktlinjerna är ett stöd för dig som kommunicerar om e-tjänsterna.
Informationsmaterial som stöd i mötet med patienten
Vill ni kunna dela ut informationsmaterialet i mötet med patienten kan ni kostnadsfritt beställa nedan produkter från webbutiken.
Mobilfolder om våra e-tjänster
Mobilfolder med information om 1177 e-tjänster. Foldern kan delas ut till patienter eller läggas i väntrummet.
Bordspratare om 1177
Bordsprataren kan sättas i väntrummet där patienten kan läsa mer om 1177 och våra digitala tjänster.
Informationskort med sökord på 1177.se
Hjälp patienten att hitta rätt information på 1177.se genom att skriva sökordet på baksidan av informationskortet.
Checklista vid videomöte
En checklista med punkter som är bra att tänka på vid videomöte med patient. Checklistan går att fästa på datorskärmen.
Till webbutiken för beställning av trycksaker (Navet)
Kommunikation med invånare
Stöd för hur du ska uttrycka dig när du riktar dig till invånare och patienter.
Kommunikationsriktlinjer för e-tjänster när du skriver för invånare (1177.se)
Kommunikation med vårdpersonal
Riktlinjerna är ett stöd för dig som kommunicerar om e-tjänsterna på 1177.se. Här står det hur du ska uttrycka dig när du riktar dig till vårdpersonal, så att vårdpersonalen uttrycker sig likadant som till invånaren på 1177.se.