Grundläggande riktlinjer för 1177 e-tjänster

Våra e- tjänster ska vara enkla, begripliga och användarvänliga. Samtliga vårdenheter inom Region Kalmar län samt vårdenheter inom hälsoval ska erbjuda sina patienter kontakt via 1177 e-tjänster.

Övergripande riktlinjer

Grundprincipen är att samma tjänster som tillhandahålls via telefon eller brev också ska erbjudas via 1177 e-tjänster. Om en invånare har initierat kontakt via en e-tjänst ska kommunikationen så långt det är möjligt fortsätta digitalt och i samma ärende. 

Vårdenheterna ska minst erbjuda det basutbud av tjänster som specificeras i basutbudet. Utöver det kan vårdenheterna med fördel själva välja att komplettera sitt basutbud med ytterligare tjänster. Syftet är att uppnå en högre tillgänglighet och servicenivå för våra invånare.

Svarstider

Patienter som valt att kontakta vårdenheten via 1177 e-tjänster ska få svar digitalt via 1177 e-tjänster.  Målet är att alla ärenden ska
hanteras så snart det är möjligt men invånaren ska senast få återkoppling på ett ärende inom två (2) arbetsdagar. 

Betjäningsområde

På fysiska vårdenheter ska betjäningsområdet vara inställt på hela landet så att enheten kan hittas och kontaktas digitalt oavsett var invånaren är folkbokförd.  

Ansvarsfördelning och roller