Grundläggande riktlinjer för 1177 e-tjänster
Våra e- tjänster ska vara enkla, begripliga och användarvänliga. Samtliga vårdenheter inom Region Kalmar län samt vårdenheter inom hälsoval ska erbjuda sina patienter kontakt via 1177 e-tjänster.
Övergripande riktlinjer
Grundprincipen är att samma tjänster som tillhandahålls via telefon eller brev också ska erbjudas via 1177 e-tjänster. Om en invånare har initierat kontakt via en e-tjänst ska kommunikationen så långt det är möjligt fortsätta digitalt och i samma ärende.
Vårdenheterna ska minst erbjuda det basutbud av tjänster som specificeras i basutbudet. Utöver det kan vårdenheterna med fördel själva välja att komplettera sitt basutbud med ytterligare tjänster. Syftet är att uppnå en högre tillgänglighet och servicenivå för våra invånare.
Svarstider
Patienter som valt att kontakta vårdenheten via 1177 e-tjänster ska få svar digitalt via 1177 e-tjänster. Målet är att alla ärenden ska
hanteras så snart det är möjligt men invånaren ska senast få återkoppling på ett ärende inom två (2) arbetsdagar.
Betjäningsområde
På fysiska vårdenheter ska betjäningsområdet vara inställt på hela landet så att enheten kan hittas och kontaktas digitalt oavsett var invånaren är folkbokförd.
Ansvarsfördelning och roller
- Se till att det finns utsedda medarbetare som har behörighet i personalverktyget för e-tjänster.
- Se till att det finns rutiner för säker handläggning av alla typer av ärenden och att ärenden besvaras inom två (2) arbetsdagar.
- Följa upp användningen och koppla denna till verksamhetens utvecklingsmål.
- Se till att utveckling och användning av 1177 e-tjänster samt andra digitala tjänster är en naturlig del av den dagliga verksamheten.
- Se till att alla medarbetare är väl informerade om 1177 e-tjänster och tjänsten marknadsförs till invånare och patienter.
- Att nya medarbetare får introduktion i 1177 e-tjänster.
Team digitala invånartjänster på Regionstab kommunikation ansvarar för:
- Implementering av e-tjänster tillsammans med verksamheten.
- Standardisering, design och utformning av innehåll i regiongemensamma ärendetyper och mallar.
- Hantera inställningar för mottagningen och ärendetyper.
- Utbilda ärendemottagare och ärendehanterare i verksamheten.
Kontakt: etjanster@regionkalmar.se
- Fördela inkomna ärenden till enheten.
- Bevaka fördelade ärenden som inte besvarats i tid (rödmarkerade ärenden).
- Omfördela ärenden.
- Svara på ärenden som de fått tilldelade.
- Avsluta besvarade ärenden.
- Informera om e-tjänsterna vid möte med patient.