Regionalt införande av digitala kallelser

Region Kalmar län kommer inom de närmsta åren att börja erbjuda digitala kallelser via invånarnas inkorg på 1177.se. Här hittar du information om varför vi ska erbjuda digitala kallelser och kan läsa om pågående aktiviteter och förberedelser.

Därför ska vi införa digitala kallelser

Dagens invånare och patienter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig att kunna hantera de flesta ärenden via sin mobil eller dator, även när det gäller att söka vård och hantera sina vårdbesök.

Idag skickar vi nästintill uteslutande patientkallelser på papper med posten, vilket årligen innebär stora kostnader som läggs på kuvert, brevpapper och porto. När vi istället skickar en kallelse digitalt når vi patienten snabbare och bidrar också till en positiv miljö- och klimatpåverkan.

Efterfrågan på digitala kallelser finns i alla led, från invånare till ledning och vårdpersonal.

Nyttor

• Faktiska besparingar i form av minskad användning av kuvert, brevpapper och porto samt omfördelningsnyttor i besparing av administrativ arbetstid.
  • Snabbare och effektivare kallelseflöde än med fysiska brev och varannandagsutdelning då kallelseinformationen når patienten direkt var hen än befinner sig och finns sedan alltid till hands via 1177.se.
  • Färre sena återbud och uteblivna besök när patienten använder 1177.se för av- och ombokning.
  • En positiv miljö- och klimatpåverkan när vi ersätter papperskallelser via post.
  • Fler möjligheter att målgruppsanpassa informationen till patient utifrån behov och önskemål.
  • Ökad patientnöjdhet när den digitala kallelsen kommer fram snabbare och patient direkt kan agera på informationen.

Målbild och vart vi är på väg

Alla kallelsesystem som idag används i Region Kalmar län ska i framtiden erbjuda digitala kallelser via invånarens meddelandeinkorg på 1177.se. Anslutning och införande kommer att ske i etapper.

• Genom att skicka digitala kallelser via 1177.se stärks 1177 som navet för kommunikation mellan vården och patienter.
  • Papperskallelser ska i så stor utsträckning som möjligt ersättas med digitala kallelser. Genom att nyttja det digitala formatets möjligheter kan vi också öka tillgängligheten för våra invånare och patienter.
  • Med digitala kallelser kan invånare var den än befinner via inloggning till 1177 hantera sina av- och ombokningar direkt i e-tjänsten.
  • Invånare som i sina personliga inställningar på 1177 anger att inte vill få brev hemskickade med post får enbart sin kallelse digitalt övriga får kallelser både digitalt och på papper.
  • De invånare som inte vill få brev hemskickade, utan i stället få informationen digitalt via 1177 inkorg, gör det valet via sina personliga inställningar i 1177. Invånaren kan ändå få brev, till exempel kallelser, om det inte är möjligt för verksamheten att enbart skicka informationen digitalt eller om verksamheten som komplement väljer att även skicka brev.
  • Alla kallelser skickas digitalt till 1177 oavsett vilken verksamhet eller system som kallelsen kommer från. Undantag är till personer med reserv- eller samordningsnummer.

Aktuell status

Förberedelse pågår inom Region Kalmar län för att i olika etapper kunna börja erbjuda digitala kallelser via invånarnas inkorg på 1177.se. Alla verksamhetssystem som hanterar kallelser ansluts till de nationella tjänstekontrakten för digitala kallelser och 1177 inkorg samt nationella personuppgiftstjänsten (PU-tjänsten) för att brevkallelser i så stor utsträckning som möjligt kan ersättas med digitala kallelser.

För att införa fullständiga digitala kallelser finns dock ett stort beroende till systemleverantörernas förmåga och utvecklingstakt.

Nedan kan du läsa mer om var i processen våra olika kallelsesystem befinner sig.

Andra länkade projekt

För ett lyckat införande av digitala kallelser är det flera delar som ska på plats. Här kan du läsa om övriga projekt som påverkar och påverkas av införandet av digitala kallelser.

Förbättrade kallelser samt översyn av digital patientinformation på 1177.se

I dagsläget förekommer en stor variation i utseenden på kallelser och närliggande information vilket gör att invånare som har kontakt med flera enheter inom vården inte får ett enhetligt intryck. Invånare ser vården som en helhet och förväntar sig att informationen förmedlas på ett enhetligt sätt. Där av genomförs ett arbete för att samordna de digitala kallelserna som tas fram.

Biljetter för sjukresor

I flertalet papperskallelser till vårdbesök medföljer en biljett/kupong för resa till och från vårdbesöket. Utredning pågår för att tillgängliggöra digitala biljetter i samband med utskick av digitala kallelser till 1177 inkorg.

Kontakt vid frågor

Vill du ha mer information eller har frågor kring införandet? Vänligen kontakta:

Per Birkerud, programledare införande av digitala kallelser

Telefon: 010 – 358 47 38