Digital psykisk hälsa Kalmar län

Mottagningen Digital psykisk hälsa Kalmar län, är en helt digital mottagning som riktar sig till personer med lätt till medelsvår psykisk ohälsa. Mottagningen inledde sin verksamhet den 3 april 2023.

Bakgrunden till pilotstudien är att:

• psykisk ohälsa hos unga vuxna ökar
  • vi vill minska tröskeln och öka tillgängligheten
  • vi vill nå dem som inte söker
  • vi vill nyttja digitala möjligheter fullt ut i e-tjänster mot invånare och som arbetsverktyg för medarbetare med digitala arbetssätt.

Till mottagningen på 1177.se

Du når mottagningen Digital psykisk hälsa Kalmar län via kontaktkortet på 1177.se.

Nyttja digitala möjligheter fullt ut

Syftet med projektet är att etablera en digital mottagning och att forma och utvärdera nya digitala arbetssätt för att förebygga och möta psykiska ohälsan.

Invånare erbjuds en tillgänglig och digital vård med effektivare anamnesupptagning, anpassade internetbehandlingar och valbart utbud av digitala tjänster. Projektets resultat ska utgöra beslutsunderlag huruvida den digitala mottagningen och de nya arbetssätten ska permanentas.

Målet är att förenkla och modernisera vägen till interaktion kontakt/ bedömning med kurator eller psykolog och förbättra både resursnyttjande, kvalitet och patientupplevelse. Möjlighet till distansarbete för medarbetare kan både öka attraktiviteten av kompetent personal i samband med nyrekrytering. För redan anställd personal kan distansarbete innebära varierade arbetsuppgifter som inverkar positivt ur ett hållbart arbetslivsperspektiv.

Målet är att:

• starta och utvärdera en digital mottagning för dem som har lätt till medelsvår psykisk ohälsa i Region Kalmar län
  • erbjuda tillgänglig och digital vård med anpassade internetbehandlingar, stödjande samtal, kurativa insatser och preventivt arbete
  • skapa en enkel och digital väg in till kontakt med kurator, psykolog och samtalsbehandlare genom ökad tillgänglighet och stödjande samtal
    samverka med berörda verksamheter.

Patientens väg

Bild som visar flödet för digital mottagning hos unga vuxna.
Bilden visar flödet för digital mottagning unga vuxna.

Patienten…

1. upplever symtom för psykisk ohälsa.

2. kontaktar mottagningen via 1177.se. Där svarar patienten på ett par frågor och beroende på svar triageras hen automatiskt till en webbtidbok hos aningen en kurator, samtalsbehandlare eller psykolog.

3. får träffa psykolog, kurator eller samtalsbehandlare via video för ett bedömningssamtal, eller får svar på sitt ärende via e-tjänsten.

Hänvisning till mottagningen Digital psykisk hälsa Kalmar län

Verksamheter kan hänvisa patienter till mottagningen från och med den 1 april i de fall de uppfyller inklusionskriterierna nedan. Patient hänvisas då till att själv kunna boka ett första besök (videomöte) till Digital psykisk hälsa Kalmar län via 1177.se. Mottagningen kommer att ha  flexibla öppettider, primärt vardagar, och strävar efter hög tillgänglighet, målsättning att patienten ska hitta en ledig tid inom tre dagar. Mottagningen bemannas av fem medarbetare – tre psykologer, en kurator och en samtalsbehandlare.

Se nedan inklusions- och exklusionskriterier för hänvisning av patienter.

Hänvisning av patienter

Tidplan

Mottagningen öppnade den 3 april 2023. Projektet pågår till och med juni 2024.

Informationsmaterial

Nedan affisch kan laddas ner och skrivas ut i A4 eller A5 format och sättas upp i väntrum.

Reder du inte ut det själv.pdf

Behöver du någon att prata med.pdf

Du kan också kontakta projektet via e-post:
digital.psykiskhalsa@regionkalmar.se