Framtidens habilitering och rehabilitering är nära

Hur kan omställningen till nära vård förbättra för personer i behov av habilitering och rehabilitering? Ulrika Bokén och Jonna Ljung leder förbättringsarbetet Framtidens habilitering och rehabilitering är Nära med syfte att utveckla och testa samt sprida idéer och arbetssätt.

Ulrika Bokén är verksamhetsutvecklare och har sin bakgrund som sjukgymnast inom regionen och driver projektet tillsammans med Jonna Ljung, arbetsterapeut i Torsås kommun.

Projektet startade sensommaren 2021 som ett uppstartsprojekt med syfte att öka förståelsen om vad som är viktigt för invånaren genom hela habiliterings/rehabiliteringsprocessen. Samtidigt som man tog reda på vad som medarbetare behöver för att möta invånarens behov.

I september 2022 gick uppstartsprojektet över till ett förbättringsarbete under två år. Målet är att utveckla och testa samt sprida idéer och arbetssätt inom de tre förbättringsområdena; identifiera behov tidigt, samordnad planering utifrån invånarens behov, förutsättningar och arbetssätt för teamarbete med invånaren i centrum.

- Många patienter saknar en plan för sin rehabilitering, säger Jonna Ljung. Vi har också upptäckt att samverkan kan bli mycket bättre. Dessa patienter bollas ofta runt mellan olika instanser i vården. Ofta är det patienten eller en anhörig som drar det tyngsta lasset för att samordna vården.

- Digitala lösningar kan bidra till att patienten kan ta större ansvar själv samtidigt som vårdgivaren kan få tiden att räcka till fler patienter, säger Ulrika Bokén.

Framtidens habilitering och rehabilitering är Nära är ett samarbete mellan länets samtliga habiliterings- och rehabiliteringsverksamheter inom region och kommun tillsammans med eHealth Arena och Linnéuniversitet.

Framtidens habilitering och rehabilitering är Nära