29 augusti 2023

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om införande av HTML-inmatningsvy i journalen, Enhetsöversikten, ny funktionalitet samt nytt utseende på anmälningsskärmar.

Läkemedel

Reservrutin Utdelningsvyn

Den 18 september kommer en ny version av reservrutinen för utdelningsvyn att installeras på de särskilda datorerna som är utplacerade på länets tre sjukhus. Reservrutin för utdelningsvyn är till för att säkerställa rätt medicinering för inneliggande patienter i händelse av att varken Cosmic produktionsmiljö eller någon av Cosmics läskopior är tillgängliga.

Här kan du se den nuvarande reservrutinen för utdelningsvyn

Införande av HTML-inmatningsvy i journalen

I IT:s nyhetsbrev i juni informerades om att gränssnittet i journalen i Cosmic kommer få ett annat utseende under hösten. "HTML-inmatningsvy" är ett nyare gränssnitt (utseende) för fönstret "Ny anteckning". Ingen förändring sker i Gemensamma patientdata, Vårdplanvyn eller när man skriver anteckning i LINK. Förändringen sker för alla som använder Cosmic.

Startdatum

Preliminärt vecka 44, måndag den 30 oktober. Bekräftelse av datum sker i kommande IT nyhetsbrev.

Förberedelser

Införande- och utbildningsansvariga (superanvändare) behöver utses i verksamheten. Antalet superanvändare per verksamhet eller enhet är svårt att rekommendera då förutsättningar och enheternas storlek är olika. Superanvändare ansvarar för att utbilda och informera sina enheter på det sätt som anses lämpligt.

Genomgång och visning

Superanvändarna erbjuds en digital genomgång och visning som tar cirka 1,5 timme och hålls av IT vårdsystem. Mötesbokningar är skickade till chefer, LSA, VDP, LEA, samordnare med flera. Respektive chef eller motsvarande ansvarar för att vidarebefordra bokning till de utsedda superanvändarna. Ingen annan anmälan än att acceptera mötesbokningen behövs. Det finns fyra tillfällen att välja på. Det är samma information vid varje tillfälle. Tillfällena är:

• Vecka 37 tisdag 12 sept kl 15:00-16:30.
  • Vecka 37 onsdag 13 sept kl 10:30-12:00.
  • Vecka 38 tisdag 19 sept kl 13:00-14:30.
  • Vecka 38 onsdag 20 sept kl 10:30-12:00.

Informations- och utbildningsmaterial

E-learning finns via meny Hjälp i Cosmic. Cosmic Övningsmiljö kommer vara uppdaterad med HTML-inmatningsvyer i början av vecka 37 inför genomgång och visning.

Här hittar du mer informations- och utbildningsmaterial för vårddokumentation i Cosmic (behörighet krävs)

Ny delmall ”Samordnad rehabiliteringsplan”

Från och med den 1 september finns delmallen tillgänglig i Cosmic för Hälsocentralerna i Primärvården. Hälsocentralerna St Trädgårdsgatan, Kristineberg, Högsby, Norrliden och Kvarnholmen kommer att starta som piloter. Syftet är att tydliggöra samordning av patientens planerade rehabilitering och stödja samskapandet mellan vårdkontakterna.

Delmallen tas fram via Sökordet Samordnad rehabiliteringsplan (som är dynamiskt) genom att använda de fasta valen, Upprättad eller Reviderad.

Sökordet Samordnad rehabiliteringsplan finns i mallen Mott besök (primärvård)

Vårdadministration

Enhetsöversikten

Under hösten kommer Enhetsöversikten att ersätta Inskrivningsöversikten för samtliga enheter som använder Inskrivningsöversikten. Detta görs för att Inskrivningsöversikten inte längre supporteras av Cambio och kommer att tas bort från Cosmic. Mer information om införande och utbildning kommer i kommande nyhetsbrev, webbinarier och via LSA/VDP/LEA.

Här kan du läsa mer om Enhetsöversikten och planen för införande (behörighet krävs)

Anmälningsskärmar, nytt utseende och funktionalitet

Den 31 augusti klockan 16.30 sker ändringar av hur vissa funktioner på anmälningsskärmar ser ut. Bilderna nedan visar vad som justerats och är förbättringsförslag från patienter och verksamhet. Vi har strävat mot en ökad tydlighet för patient med större textstorlek, färre knappval och tydligare ordval.

När fler bokade besök visas på anmälningsskärmen kan information om enheten klickas fram genom att trycka på en knapp bredvid "Tid för besöket". Rutan som ska bockas i för att aktivera anmäl-knappen har fått en tydligare ram.

Vid val att visa information om enhet visas enbart enhetens namn samt adress.

Vid lyckad registrering får patienten information ”Du är nu anmäld” och vägbeskrivning visas om sådan finns kopplat till besöket.
Textstorleken har ökat vid flera vyer, bland annat vägbeskrivning.

Förändrad text och layout vid misslyckad registrering.

Utskrifter

Kallelsebilaga Information ny biobankslag

I enlighet med den nya Biobankslagen som trädde i kraft 1 juli 2023, så finns det sedan 26 juli två bilagor (en för vuxna, en för barn) som vid behov kan bifogas de kallelser som skickas inför vårdkontakter där prov kommer att tas som omfattas av Biobankslagen. Information om dessa kallelsebilagor har under sommaren gått ut via mail.

Sammanhållen journalföring Hultsfred kommun

Från och med den 11 september har Region Kalmar län sammanhållen journalföring även med Hultsfred kommun.

Sammanhållen journalföring innebär att kommuner får tillgång till patientens information i Cosmic om samtycke finns. Det innebär också att kommunernas sjuksköterskor och rehabpersonal dokumenterar i Cosmic.

Ta del av kommunens anteckningar vid behov och det gör du genom att i journalträdet välja ”Kommun” och därefter välja aktuell kommun.