27 februari 2024

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om att nytt medarbetaruppdrag krävs för Ineras infektionsverktyg, digitalisering av Patientnära analysinstrument, telefonnummer på utskrifter samt revidering av SVF prostatacancer.

Allmän information

Aktivitetsfunktion "Studerande undersköterska" i Nova

Eftersom aktivitetsfunktionen "Studerande undersköterska" inte används så plockas den bort.

Revideringen av SVF prostatacancer (231205): prostata ska palperas innan SVF-remiss skickas

Förändringar av det nationella vårdprogrammet för prostatacancer inklusive vårdförloppet innebär att prostata ska palperas innan en SVF-remiss skickas. Detta så att mottagande instans kan prioritera remissen korrekt. Vid PSA i intervallet 3-10 µg/l och ett benignt palpationsfynd ska ett nytt PSA-prov tas vid utredande urologklinik före ställningstagande till MRT eller prostatabiopsering. Denna förändring innebär att remissen för SVF prostatacancer har justerats med prostatapalpationen som obligatoriskt moment.

Ny privat Hälsocentral

Från och med den 26 februari 2024 finns det en ny privat hälsocentral med psykosocial vård vid namn Hansakliniken Kalmar som bedriver primärvård enligt uppdrag från Hälsoval. De är lokaliserade på Trångsundsvägen 20 Q i Kalmar.

Läkemedel

Infektionsverktyget kräver nytt medarbetaruppdrag

Från och med den 1 april krävs ett nytt medarbetaruppdrag, "Statistikuppföljning på vårdgivarnivå Infektionsverktyget", för att ta del av avidentifierad data i Ineras infektionsverktyg. Tidigare har alla med medarbetaruppdraget "Vård och behandling" kunnat göra detta, men nu kommer det inte längre vara möjligt. Efter diskussion med verksamhetsansvariga för infektionsverktyget finns det nya medarbetaruppdraget pålagt för de medarbetare som har behov av det. Medarbetaruppdraget "Kvalitetssäkring" påverkas inte.

Beställning och Svar

Digitalisering av Patientnära analysinstrument (PNA)

Digitalisering av Patientnära analysinstrument syftar till digital resultatöverföring från PNA-instrumentet till journalsystemet.

Digitaliseringen innebär förändringar avseende svarsutlämning och olika arbetssätt mellan sjukhusen och primärvården.

• Sjukhusen kommer fortsatt att jobba med personnummer som patient-ID och ska fortsätta med befintligt flöde i nuläget.
  • Primärvården ska göra beställning av PNA-analyser i "Beställning provbunden" under fliken "Klinisk kemi" och inte i "Lokala analyser". Analys på PNA-instrument sker genom att man skannar in provets LID-nummer istället för patientens personnummer. LID i labsystemet är RID i Cosmic.

För primärvården kommer pilotprojekt att börja under våren för att testa användning av LID-nummer innan breddinförandet. För sjukhusen planeras uppkopplingen av PNA-instrument att ske under Q3-Q4 2024.

Förändring i Cosmic

Sedan den 7 februari är beställningslistan utökad med PNA-analyserna i beställning provbunden under fliken "Klinisk kemi". För att skilja på kemianalyser och PNA-analyser benämns PNA- analyserna med analys följt av instrumentets/metodens namn och PNA i slutet.

För en del analyser kommer det finnas flera val. Därför är det viktigt att
man är noga vid beställning och väljer rätt analys. Om fel analys väljs kommer analys inte kunna utföras.

Följande analyser finns beställningsbara i Cosmic, men ska i nuläget endast beställas av Primärvården:

Lista med PNA-beställningar:

• kB-Hemoglobin (HemoCue)PNA
  • B-Hemoglobin (HemoCue)PNA
  • P-Glukos (HemoCue)PNA
  • kP- Glukos (HemoCue)PNA
  • fP- Glukos (HemoCue)PNA
  • kfP- Glukos (HemoCue)PNA
  • P-CRP (QuikRead go)PNA
  • P-CRP (QuikRead go easy)PNA
  • P-CRP (Afinion)PNA
  • B-HbA1c (Afinion)PNA
  • B-HbA1c (DCA Vantage)PNA
  • P-D-dimerFEU (LumiraDx)PNA
  • PatientNäraAnalys U-Testremsa Clinitek PNA
  • Glukosbelastning kommer inte finnas som en egen beställning utan i fältet provtagarens kommentar anges att det är en belastning samt provtagningstid.

Svarsutlämning i Cosmic

Alla digitalt överförda PNA-resultat kommer hamna under Klinisk kemi, inte under lokala analyser.

Sökordet Tillsynsgrad

Från och med den 28 februari är de fasta valen för "Tillsynsgrad" enval med följande kombinationer:

Redan skapade tillsynsgrader behöver läggas till på nytt med de nya valen, detta för att de ska visas i kommande enhetsöversikt.

Remiss

Ny obligatorisk fråga i eRemisser

Under klinisk information har en ny fråga lagts till för att synliggöra om patienten ingår i ett standardiserat vårdförlopp.

Utskrifter

Telefonnummer på utskrifter

Från och med den 11 mars byter Region Kalmar län telefonnummer till 010, vilket innebär att kallelser och blanketter behöver uppdateras. Många utskrifter hämtar det telefonnummer som är registrerat på enheten i HSA-katalogen. När telefonnumret är ändrat i HSA-katalogen så ändras dessa utskrifter automatiskt. Innehåller de däremot telefonnummer i vallistor eller förskrivna telefonnummer behöver dessa uppdateras centralt av IT vårdsystem.

Ni behöver inte skicka in några ärenden till supportcenter vårdsystem. IT vårdsystem uppdaterar telefonnumren i utskrifterna så skyndsamt som möjligt med start 11 mars. Det kommer gå att ringa det gamla telefonnumret i 12 månader efter nummerbytet med en rösthänvisning till det nya numret.

Information om Region Kalmar läns nummerbyte (behörighet krävs)

Tips tills uppdatering av kallelserna har skett

På de kallelser som har telefonnummer i en vallista så kan ni skriva in 010-numret manuellt i fältet "Ange ett värde".

Länkning i Patientlisten

En länkning i patientlisten, med endast en hänvisning till ett icke-personnummer, till exempel 701063-2391, betyder att patienten är kopplad till detta på Skatteverket. Det har ingen betydelse i Cosmic. Reservnummer i Cosmic fungerar som vanligt.