24 januari 2023

Information i detta nyhetsbrev handlar bland annat om driftunderhåll Cosmic, blankett för orosanmälan, delmall för efterlevandestöd och nya beläggningsadministrationen.

Cosmic driftunderhåll

Cosmic planerat driftunderhåll 18 februari 2023

Lördagen den 18 februari 2023, kl 13:00 - 21:00 sker ett driftunderhåll av Cosmic.

Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Centrala driftstoppsrutiner för planerade driftunderhåll i Cosmic (behörighet krävs)

Det planerade driftunderhållet av Cosmic innehåller rättningar, det vill säga inga nyheter.

Pågående ärenden

Ta del av pågående och åtgärdade problem inklusive alternativa arbetssätt via Pågående ärenden på sidan Aktuellt i Cosmic. Dokumentet uppdateras inför driftunderhållet och därefter sker uppdatering fortlöpande.

Läkemedel

Tillägg av ny pausorsak

Sedan den 9 januari är det nu möjligt att välja Restnoterat som orsak till varför man pausar en läkemedelsbehandling. Detta tillägg sker efter önskemål då detta saknats som pausorsak.

Tillägg av ny orsak för återstart

Sedan den 9 januari finns det också en ny orsak till återstart av en läkemedelsbehandling, Läkemedel åter tillgängligt.

Tänk då på att sätta ut eventuell ersättningsbehandling som satts in under tiden det ordinarie läkemedlet har varit pausat.

Blankett Anmälan om barn som far illa byter namn och utseende

Den 23:e januari byter blanketten Anmälan om barn som far illa namn till Orosanmälan vid misstanke eller kännedom om barn som far illa. Det kommer också vara nytt utseende i blanketten då den är uppdaterad enligt socialstyrelsens riktlinjer. Blanketten kommer fortsatt vara kvar i blanketturval och som favorit om ni lagt till den tidigare. Det gäller även blanketten Anmälan om barn som far illa - Extra sida som byter namn till Orosanmälan vid misstanke eller kännedom om barn som far illa - Extra sidor.

Delmall för efterlevandestöd

Den 23 januari  inkluderas den  specifika delmall som tagits fram för att dokumentera efterlevandestöd i samband med närståendes suicid/dödsfall med oklar avsikt även i dessa mallar i Cosmic.

• Telefonkontakt/Annan (primärvård)
  • Kuratorsanteckning (kurator)
  • Kuratorsanteckning 2 (kurator)
  • Kuratorsanteckning 3 (kurator)
  • Distanskontakt (primärvård)
  • Ant utan pat kontakt (primärvård)
  • Psykologisk bedömning KBT
  • Hembesöksanteckning (primärvård)
  • Mott besök - Dsk/ssk (primärvård)
  • Mott besök - Kort (primärvård)
  • Mott besök - Läk (primärvård

Att lägga till delmallen i dessa mallar är nödvändigt då mer eller mindre alla professioner inom primärvård kan bli aktuella utförare av efterlevandestöd. Flertalet medarbetare i primärvården som använder de mallar som nu inkluderas har dessutom redan använt det fasta valet ”Efterlevandestöd” på sökordet Kontaktorsak  men då inte haft tillgång till den medföljande delmallen.

Vårdadministration

Nya beläggningsadministrationen

På morgonen den 1 februari sker införandet av den nya beläggningsadministrationen. Detta medför att samtliga inneliggande patienter tappar sängplats i Inskrivningsöversikten och Enhetsöversikten. Det man behöver göra i verksamheten är att flytta tillbaka patienten till rätt sängplats. Inskrivningsöversikten och Enhetsöversikten kommer efter detta fungera som vanligt.

Fönster för Patientsökning kan fortsatt användas för att söka fram den enhet en patient befinner sig på, men man kommer inte längre att se patientens tilldelade vårdplats eftersom kolumnen Rum/Vårdplats försvinner.

Cosmic övningsmiljö uppdateras den 23 februari 2023

Planerat driftunderhåll av Cosmic övningsmiljö torsdagen den 23 februari kl. 15:30 och beräknas ta cirka 2 timmar. Övningsmiljön är inte tillgänglig under driftunderhållet. Övningspatienter och inmatad data påverkas inte av driftunderhållet.

MittVaccin

Samlingssida för Mittvaccin

Nu finns en samlingssida för journalsystemet Mittvaccin på vårdgivarwebben. Här kan du hitta information om pågående ärende, kommande uppgraderingar och användarstöd.

Mittvaccin - Vårdgivare Region Kalmar län