23 januari 2024

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om funktion att kopiera in senaste värde i radiologibeställningar, eRemiss och Cosmic HSL i Kalmar kommun.

Allmän information

Cosmic HSL i Kalmar kommun

Från och med 29 januari kommer Kalmar kommun att använda Cosmic som sin HSL journal. Detta innebär att all journaldokumentation kommer att ske i Cosmic från denna kommun. Detta medför ökad patientsäkerhet genom effektivare informationshantering, ökad delaktighet och bättre patientupplevelse.

I journalträdet går det att läsa journaldokumentation i ”kommunmappar”

Beställning och svar

Funktion att kopiera in senaste värde i Radiologibeställningar

I samband med import av ny Radiologikatalog den 7 februari så implementeras funktionen som möjliggör att kopiera in senaste värde för ”P-/S-Kreatinin”, Kroppsvikt och Längd som Medicinsk information för de undersökningar där dessa parametrar efterfrågas, under förutsättning att värden finns registrerade i Cosmic. Värdet och tidpunkten kopieras genom att klicka på ”klockikonen” i fönster för Medicinsk information i samband med remisskapandet.

Beställning radiologi

Vi vill påminna om att man måste beställa till rätt enhet när man gör radiologibeställningar.

Man ska inte beställa en radiologiundersökning till ex Akutmottagningen Kalmar, utan ska välja någon av "underenheterna" Akutmottagningen Kalmar kirurgi, ortopedi osv., som är det urval som finns. Annars riskerar man att inte få svar. Om svaret ska till en annan enhet så måste man omrikta det dit.

Vi vill också påminna om att rutinen, att i inkorgen gå till svarsmottagare "Ingen" och där omrikta till en svarsmottagare på enheten.

Uppdaterade ICD-10 och KVÅ-koder

Koder för ICD-10 och KVÅ är uppdaterade enligt Socialstyrelsens klassifikationer för år 2024.

Remiss

eRemiss - möjligt att söka fram enheter direkt i urvalet för mottagande enhet

Från den 1 februari finns enheter för eRemisser direkt i urvalet för mottagande enhet. Dessa enheter har RJL (Jönköping) respektive RÖ (Östergötland) i slutet på enhetens namn.

Detta innebär att det kommer ligga fler enheter i listan. Se bild nedan för hur man söker fram eRemissmottagare i fält för Mottagande enhet. Symbolen med ett blått e visar att det är en enhet som tar emot eRemisser.

Ett tips är att använda sökfunktionen när man ska välja en mottagande enhet att skicka remiss till:

Borttagning av eRemiss övervakningsvy

1 februari försvinner menyvalet eRemiss övervakningsvy. IT-förvaltningen har bevakning av eRemisser och verksamheten behöver inte längre ha egna rutiner för detta.

Utskrifter

Ny blankett - Intyg vistelse på patienthotell eller motsvarande vuxen och barn

Den 31 januari ersätts blanketterna Intyg vistelse på patienthotell eller motsvarande - barn och Intyg vistelse på patienthotell eller motsvarande - vuxen med ny blankett som gäller för både vuxna och barn. Den nya blanketten heter "Intyg vistelse på patienthotell eller motsvarande vuxen och barn".

Ny dag och tid för planerade driftunderhåll Cosmic

Ny dag och tid för planerade driftunderhåll av Cosmic justeras till söndagar mellan klockan 14.30-22.00.

Webcert

Ny signeringsruta och kod

Från och med den 29 januari kommer signering av intyg ske med SITHS eID istället för NetID. Vid signering kommer automatiskt rätt signeringsruta upp. Skillnaden är att koden för legitimering ska användas, alltså inte koden för signering som använts tidigare. I övrigt ingen förändring.