22 oktober 2021

Om Cosmic driftunderhåll, läkemedel, vårddokumentation, vårdadministration, remiss, nationella e-tjänster, utskrifter och Cosmic övrigt.

Cosmic driftunderhåll 27 november 2021

Lördagen den 27 november 2021, kl. 13:00 - 21:00 sker ett planerat driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Läkemedel

eHälsomyndigheten - längre driftunderhåll 27 november

Den 27 november 2021 planeras ett längre driftunderhåll på eHälsomyndigheten, från cirka kl. 20:00 till den 28 november kl. 09:00. Detta innebär att det inte kommer vara möjligt att skicka e-recept under större delen av helgen, utan reservrutiner gäller.

De gamla receptblanketterna blev ogiltiga den 1 maj 2021 och därför behöver din verksamhet beställa hem de nya receptblanketterna, om ni inte redan har gjort det. Beställ blanketterna i god tid, då det är möjligt att leveranstiderna blir längre än normalt på grund av driftunderhållet.

Beställ receptblanketter

MittVaccin ersätter Svevac

Under året har MittVaccin införts i regionen. Från och med den 1 november 2021 ska enbart registrering av vaccinationsuppgifter genomföras i systemet MittVaccin. Undantag är barnhälsovården som breddinför Mittvaccin den 1 december 2021.

Detta innebär att MittVaccin ersätter Svevac som tidigare varit det system vi använt för att registrera och rapportera vaccinationer. Registrering i Svevac avvecklas helt vid årskiftet, men läsbehörighet i Svevac är kvar till och med mars 2022.

Vid frågor kontakta:

Sökord Våldsutsatthet - ändrat sätt att dokumentera

Den 4 oktober 2021 togs möjligheten bort att dokumentera fritext på sökordet Våldsutsatthet (dolt i patientens e-tjänster). Dokumentation ska ske på de underliggande sökorden i den dynamiska delmallen.

Vårdadministration

SMS-påminnelser

Den 12 oktober 2021 ändrades texten i SMS-påminnelser på uppdrag av Regionstab Kommunikation. All text rörande Covid-19 är borttagen och meddelandet lyder nu:

Hej (Förnamn)!

Påminnelse om din bokade tid hos oss  (datum) kl (00:00)

Välkommen!

(Enhetens namn)

I e-tjänsterna på 1177.se kan du se din bokade tid, av- och omboka eller läsa mer om hur du kan förbereda dig inför din tid.

SMS:et kan inte besvaras

Möjlighet att spara information om husdjur i patientkortet

Med utgångspunkt från Lex Maja finns det nu möjlighet att registrera information om husdjur i patientkortet, till exempel om information om husdjur framkommer vid inskrivning av patient. Informationen registreras i Patientkortet under fliken Övrig information och Ny identifierare. Se exempel i bild nedan.

Remiss

Förändring av remissmottagare e-remiss

Sedan den 30 september 2021 har två nya remissmottagare ersatt Ögonkliniken US:

• Ögonmott Linköping:Ögonklin:SC
  • Ögonmott Norrköping:Ögonklin:SC

Ögonkliniken US är inte längre remissmottagare för e-remiss.

Utskrifter

Kallelse eVisit och bilaga för instruktion för videomöten

Efter diskussion med verksamheten har information kring hur anslutning ska ske till videomöte lagts till i kallelsen eVisit när bokning sker på personer under 18 år. Denna information visas oavsett vilken enhet som bokar mötet.

Cosmic övrigt

Välkommen att delta på webbinarium

Du som har en samordnande roll kring IT är välkommen att delta på webbinarium sista onsdagen i varje månad, kl. 10.00-11.00, via video. Se Navet för information (behörighet krävs)

Urval för sekreterare i journalen

Från vecka 44 kommer urval för sekreterare inte längre vara global, utan endast klinikens egna personalurval. Det vill säga att användare endast kan välja de sekreterare som jobbar på respektive klinik i fönstret Ej klar för signering.

Sammanhållen journalföring Mönsterås kommun

Från och med den 4 oktober har Region Kalmar län sammanhållen journalföring även med Mönsterås kommun.

Sammanhållen journalföring innebär att kommuner får tillgång till patientens information i Cosmic om samtycke finns. Det innebär också att kommunernas sjuksköterskor och rehabpersonal dokumenterar i Cosmic.

Du kan ta del av kommunens anteckningar vid behov genom att i journalträdet välja "Kommun” och därefter väljer aktuell kommun.

Ny privat vårdgivare

Från och med den 10 november 2021 finns en ny privat vårdgivare, Färjestadens Fysioterapi och Friskvård, att välja som remissmottagare i Cosmic. Verksamhetsområde: Fysioterapi.

Webcert

Förifyllda läkarintyg för sjukpenning via Webcert

Sedan den 4 oktober 2021 finns det möjlighet att skicka förifyllda läkarintyg för sjukpenning (7804) avseende två diagnoser inom ortopedi. Sedan tidigare finns smittbärarpenning som ett förifyllt intyg. Det förifyllda intyget sparar administrativ tid och har arbetats fram tillsammans med Ortopedklinikerna i Region Kalmar län, Funktionen för försäkringsmedicin samt IT-Vårdsystem.

Är ni nyfikna på om funktionen kan underlätta för er klinik? Kontakta:

Dödsbevis och Dödsorsaksintyg via Webcert

Från och med den 28 oktober ska Dödsbevis och Dödsorsaksintyg skickas via Webcert. För personer med reservnummer eller skyddade personuppgifter används blanketterna som finns under mappen Reservrutin Webcert. Namn på dessa blanketter är HSLF-FS 2020:87 Dödsbevis och SOSFS 201419 Dödsorsaksintyg.

Tänk på att uppdatera era Favoriter för blanketterna.

Nationella e-tjänster

Nationell Patientöversikt (NPÖ)

Från den 2 november 2021 kommer alla användare av NPÖ att behöva välja certifikat för att logga in. Markera certifikatet och klicka på OK.