22 april 2022

Om Cosmic driftunderhåll, webbinarium, läkemedel, vårddokumentation och Cosmic övrigt.

Välkommen att delta på webbinarium

Du som har en samordnande roll kring IT är välkommen att delta på webbinarium onsdagar sista veckan i varje månad, kl. 10.00-11.00, via video. Se Navet för information (behörighet krävs)

Cosmic driftunderhåll

Cosmic planerat driftunderhåll 10 september 2022

Lördagen den 10 september 2022, kl. 13:00 - 21:00 planeras ett driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic här (behörighet krävs)

Uppdaterad checklista vid Utskrivningsklar

Från och med den 25 april 2022 uppdateras checklistan under meddelandekategorin Utskrivningsklar och kommer i fortsättningen att se ut så här:

Läkemedel

Migrerade vaccinationer

Regionens tidigare vaccinationer från Svevac är nu migrerade in i MittVaccin. De hittas på kundkortet (Visa kund) under Överblick vacciner samt under Senaste Vaccinationer. De patienter som tidigare haft en spärr i Svevac har nu även fått en spärr i MittVaccin. Migreringsarbetet fortsätter nu med privata vårdgivare samt kommunerna.

Upplåsning av diktat

Diktat i låst läge, och som varit låsta i minst 8 timmar, öppnas automatiskt med intervall var 4:e timme. Intervall för upplåsning är kl. 12, 16, 20, 00, 04 och 08. I exemplet nedan är diktatet låst kl. 08:18. Kl. 16:18 har det varit låst i 8 timmar och kommer därför att låsas upp kl. 20.

Sökordet Smärta

Sökordet Smärta med numeriskt värde VAS kommer i vissa mallar att revideras till enbart Fritext, då det numeriska värdet sällan fylls i. Ändringarna kommer utföras löpande.

Nu införs taligenkänning i Cosmic

Nu införs Taligenkänning i Cosmic för fem pilotenheter med totalt cirka 40 testdeltagare. Syftet med projektet är att initiera nyttjandet av taligenkänning och utvärdera nytta både för vårdpersonal som dikterar sedan tidigare och de som skriver själva innan införandet. Utvärdering kommer att ske efter cirka tre månaders användande. Därefter kommer beslut om eventuellt breddinförande att fattas. Läs mer om piloten och taligenkänning i Cosmic (behörighet krävs)

Rollbaserade behörigheter

Det pågår ett arbete kring att förenkla beställningar och utfärdande av behörigheter i Behörighetsportalen (BHP) och i Cosmic. Arbetet pågår löpande i Cosmic, och en förenkling av beställningsformuläret i BHP kommer att göras sommaren 2022. En sida kommer att finnas på Navet med information som beställare kan använda vid ansökan om behörighet. Där preciseras vad respektive yrkesroll kan få i Cosmic.

Ny enhet i Cosmic - Astrakanen Överum

Från och med 2022-04-04 finns en ny privat vårdgivare, Astrakanen Överum, att välja som remissmottagare i Cosmic. Enheten är en filial till Astrakanen Nybro. Verksamhetsområde: Primärvård.