20 juni 2023

I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om ny biobankslag från och med den 1 juli, ny remissmall "psykisk hälsa" samt information om IT under sommaren.

Allmän information

Kom igång med IT för dig som nyanställd eller sommarvikarie

På Navet hittar du som är nyanställd eller sommarvikarie i Region Kalmar län samlad information om hur du kommer igång med bland annat ditt användarkonto, lösenord, program och mobiltelefon.
Kom igång med IT för dig som nyanställd (behörighet krävs)

Byt lösenord med hjälp av ditt SITHS-kort

Om du har glömt lösenordet till ditt användarkonto eller när lösenordet har gått ut så kan du ändra det med hjälp av ditt SITHS-kort, så länge PIN-koden till SITHS-kortet fungerar.

Byta lösenord med hjälp av ditt SITHS-kort (behörighet krävs)

Lösenordsrutin för hur lösenordet ska utformas (behörighet krävs)

Lägg in autosvar i e-posten

Kom ihåg att lägga in ett autosvar i e-posten inför din semester.

Hjälp kring hur du skapar automatiska svar i Outlook Webmail (behörighet krävs)

Riktlinje för e-post där du hittar mall för autosvar (behörighet krävs)

Kom ihåg att förlänga anställningar och behörigheter (till dig som har personalansvar)

Se till att anställningar och behörigheter för personal som ska jobba över sommaren är förlängda, till exempel för timavlönade, vikarier och jourpersonal, så de har ett aktivt och fungerande användarkonto och kommer åt verksamhetssystem med mera när de är i tjänst.

Läkemedel

Makulering av "ej tidsatta" paket

I den senaste versionen av Cosmic har funktionen för att makulera "ej tidsatta" paket förändrats. För att makulera ett paket, måste varje enskild ordination makuleras var för sig. Detta görs genom att klicka på den gröna pilen till höger så att samtliga ordinationer öppnas. Högerklicka därefter på en ordination i taget och välj Makulera ordination.

Beställning och svar

Ny Biobankslag från och med den 1 juli

Den nya Biobankslagen (2023:38) träder i kraft den 1 juli och den säger att inget samtycke behöver registreras i samband med provtagning. Det innebär att det inte kommer att vara obligatorisk att ange godkännande/samtycke i Patologi/Cytologiremisserna från och med den 1 juli.

Införande av HTML-inmatningsvy i journalen

HTML-inmatningsvy är ett nyare gränssnitt för fönstret "Ny anteckning" i journalen. Ingen förändring sker av gränssnittet i "Gemensamma patientdata", "Vårdplanvyn" eller "Anteckning i LINK". Inmatningsvyerna har under våren använts av flertal enheter. Måndag den 2 oktober är det preliminärt planerat att införa inmatningsvyer för alla enheter.

Införande- och utbildningsansvariga (superanvändare) behöver utses i verksamheten inför denna förändring. Antalet superanvändare per verksamhet/enhet är svårt att rekommendera då förutsättningarna och enheternas storlek är olika. Superanvändarna erbjuds en digital genomgång/visning som tar cirka 1-2 timmar och hålls av IT Vårdsystem. Det kommer finnas fyra tillfällen under vecka 37-38 att välja mellan. Superanvändarna ansvarar för att utbilda sina enheter på det sätt som anses lämpligt till exempel på arbetsplatsträffar eller separata tillfällen.

Bokningar för genomgång/visning skickas till chefer inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Primärvårdsförvaltningen, Psykiatriförvaltningen och motsvarande inom de privata vårdgivarna. Information till kommuner sker separat. Respektive chef eller motsvarande ansvarar för att vidarebefordra bokningarna till superanvändarna.

Cosmic Övningsmiljön kommer vara uppdaterad med HTML-inmatningsvyer i samband med de bokade genomgångarna. E-learning finns via meny "Hjälp" i Cosmic.

Här hittar du informations- och utbildningsmaterial för Cosmic Övningsmiljön (behörighet krävs)

Flytta information från och inom Uppmärksamhetssignalen

I samband med uppgraderingen till Cosmic 3.8.3 den 3 juni så skedde förändringar i Uppmärksamhetssignalen.

Information om förändringarna i Cosmic 3.7 och 3.8 (behörighet krävs)

Uppdaterade dokument kring Uppmärksamhetssignalen och hantering av migrerad och ostrukturerad uppmärksamhetsinformation (behörighet krävs)

Riktlinje för Uppmärksamhetssignalen är under revidering och publiceras på Navet när den är klar.

Vårdadministration

Välj rätt kund vid registrering av patienter med skyddade personuppgifter

I och med övergången till PU-tjänsten skedde en förändring i patientkortet, fliken "Medlemskap för patienter med skyddade personuppgifter". Numera rensas inte patientens gamla medlemskap, vilket innebär att när man lägger till medlemskapet skyddad adress så finns det två medlemskap i patientkortet. Det går inte att ta bort det gamla medlemskapet. När man registrerar patientens kontakt i "Vårdkontakt och efterregistrering" eller "In- och utskrivning" är det viktigt att vara observant så man väljer rätt medlemskap, det vill säga skyddad adress.

Remiss

Ny remissmall "Psykisk hälsa"

Från och med den 3 juli finns det en ny remissmall, "Psykisk hälsa", inlagd i Cosmic för remisser till enheter i psykisk hälsa Primärvården. Detta för att minska antal avvisade remisser och säkerställa att all nödvändig information finns med i remissen.