18 februari 2022

Om Cosmic driftunderhåll 26 mars 2022, välkommen att delta på webbinarium, självbetjäningskassor, övningspatienter i Cosmic, behörighet till akutliggaren behöver inte längre beställas i Behörighetsportalen och utbildning av sommarvikarier.

Välkommen att delta på webbinarium

Du som har en samordnande roll kring IT är välkommen att delta på webbinarium onsdagar sista veckan i varje månad, kl. 10.00-11.00, via video. Se Navet för information

Cosmic driftunderhåll

Cosmic driftunderhåll 26 mars 2022

Lördagen den 26 mars 2022, kl. 13:00 - 21:00 sker ett driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic kommer att vara helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic här (behörighet krävs)

Ändring av fasta val för nutritionsbehandling

Måndag den 28 februari kommer nya fasta val för nutritionsbehandling i Journaltabellen Riskbedömning finnas tillgängliga, under sökorden Utförda åtgärder Trycksår och Utförda åtgärder undernäring. Ändringen beror på uppdatering av Senior Alert:s kvalitetsregister.

Vårdadministration

Självbetjäningskassor

I samband med nästa Cosmicuppgradering görs en förändring, så att öppning och stängning av självbetjäningskassor kommer att ske automatiskt nattetid. Självbetjäningskassan kommer därmed att tas bort i urvalet på enhetens kassaställe.

Övningspatienter i Cosmic

Det är inte tillåtet att skapa övningspatienter i Cosmic produktionsmiljö, då sådana fiktiva patienter bland annat påverkar rapporter för verksamhetsuppföljning och statistik om dessa inte manuellt tas bort. Cosmic produktionsmiljö ska innehålla produktionsdata och inte övningsdata. För övning och utbildning hänvisas till Cosmic övningsmiljö där det finns ett antal automatiskt skapade övningspatienter att använda sig av.

Baserat på en personuppgiftsincident som är rapporterad till Integritetsmyndigheten vidtas nu en åtgärd att ta bort möjligheten för verksamheten att skapa övningspatienter i Cosmic övningsmiljö. Se mer information om övningsmiljön och övningspatienter här: Cosmic Övningsmiljö (behörighet krävs)

Behörighet till Akutliggaren behöver inte längre beställas i Behörighetsportalen

För att förenkla beställning av behörigheter har det gjorts en förändring kring akutliggaren. Förändringen innebär att alla som kan logga in på Akutmottagningarna, Barnkliniken i Kalmar eller Borgholms HC automatiskt har möjlighet arbeta i akutliggaren. Möjligheten att beställa denna behörighet i Behörighetsportalen är alltså överflödig och kommer tas bort inom kort.

Utbildning av sommarvikarier

Inför sommaren är det bra att du som LSA/VDP/LEA redan nu börjar planera för introduktion av sommarvikarierna så att de får en bra start och sommar i regionen. Du kan till exempel ta hjälp av både e-learning och kompletterande guider, och bygga upp en Cosmicutbildning anpassad för den roll vikarierna ska ha.

Både e-learning och kompletterande guider hittar du under Hjälp i menyn i Cosmic.

I e-learningen kan du klicka på Kurskatalog högst uppe i fönstret och där har du möjlighet att till exempel filtrera på Yrkesroll.