17 december 2021

Om generella IT-nyheter, vårddokumentation, remiss, nationella e-tjänster och Cosmic övrigt.

Allmän information

Välkommen att delta på webbinarium

Du som har en samordnande roll kring IT är välkommen att delta på webbinarium onsdagar sista veckan i varje månad, kl. 10.00-11.00, via video. Se Navet för information (behörighet krävs)

Sökord Rökvanor

Sedan den 8 december 2021 finns sökordet "Rökvanor" i den dynamiska mallen "Levnadsvanor". Dokumentation på sökordet är ett underlag för rapportering till Luftvägsregistret.

Sökord Ansvarig handledare

Sedan den 14 december 2021 finns sökordet "Ansvarig handledare" i flertal skrivmallar och finns även tillgängligt att lägga till i skrivmall via funktionen "Lägg till sökord". Syftet med sökordet är att en studerande hälso- och sjukvårdspersonal ska kunna notera den handledare som är ansvarig för patienten och därmed tydligt i anteckningen påvisa vem som är huvudansvarig. Det blir också tydligt för patienten när de läser sin journal på nätet. Önskar ni att sökordet finns permanent i fler skrivmallar, skicka ett ärende till supportcenter vårdsystem (behörighet krävs)

Gemensamma patientdata Beroendeframkallande läkemedel

I Region Kalmar län pågår ett projekt med syfte att förtydliga förskrivarens ansvar vid förskrivning av beroendeframkallande läkemedel. I vissa skrivmallar finns en struktur med specifika sökord för att dokumentera avsedd information (se bild).

Sökorden finns tillgängliga att lägga till i skrivmall via funktionen Lägg till sökord, tänk på att följa strukturen enligt bilden. Den 17 december 2021 finns dokumentation även tillgänglig via Gemensamma patientdata LÄSVY Beroendeframkallande läkemedel (se bild).

Remiss

Ny remissmall för Läkemedelsreaktion

Nu finns en remissmall i Cosmic för Läkemedelsreaktion för remisser till Lung- och allergimottagningen på Medicinkliniken i Kalmar. Checklista och rutin för utredning finns under Rekommendationer och checklistor på Läkemedelskommitténs sida på vardgivare.regionkalmar.se (behörighet krävs)

Vid frågor kontakta:

Vårddatasammanslagning

Från och med årsskiftet 2022 utförs vårddatasammanslagningar en gång i månaden:

• 12 januari 2022
  • 16 februari 2022
  • 16 mars 2022
  • 13 april 2022
  • 11 maj 2022
  • 15 juni 2022

Nationella e-tjänster

Ny version av "Läkarintyg diabetes avseende lämpligheten att inneha körkort m.m."

Med anledning av att en lagändring träder i kraft den 1 januari 2022 kommer läkarintyget "TSTRK1031 Läkarintyg diabetes avseende lämpligheten att inneha körkort m.m." att uppdateras. Webcertintyget kommer att tillgängliggöras den 10 januari 2022. Under perioden 4 januari 2022 till och med den 9 januari 2022 kommer intyget att behöva skrivas på PDF-blankett. Under denna tid kommer en banner att visas i Webcert, som uppmanar användaren att skriva "TSTRK1031" på PDF-blankett i stället.

Dödsbevis i Webcert

Som vi tidigare har informerat om ska "Dödsbevis" sedan den 28 oktober 2021 skrivas i Webcert och därmed skickas elektroniskt till Skatteverket via Webcert. Detta för att uppgifter till Skatteverket kommer fram snabbare och säkrare. Det finns dock vissa tillfällen då man inte kan använda Webcert och skicka intygen elektroniskt, då ska man använda PDF-blankett. Tidigare har informationen varit att man ska använda PDF-blankett om polisutredning är aktuell, men nu går det bra att skriva även dessa i Webcert, och sedan skriva  ut en kopia av dödsbeviset för att lämna till polisen.

PDF-blankett för "Dödsbevis" ska användas vid följande tillfällen:

• Skyddade personuppgifter
  • Reservnummer
  • Reservrutin i form av driftstörning (om Webcert eller Cosmic inte fungerar)
  • Om yttre undersökning gjorts mer än 4 veckor bakåt från avliden-datum (tillfällig rutin i väntan på ändring)

Manual och mer information finns på sidan Webcert på Navet (behörighet krävs)