16 september 2022

I nyhetsbrevet den här gången får du bland annat information om Cosmic driftunderhåll, förändringar i MittVaccin och nytt standardiserat vårdförlopp inom cancer.

Allmän information

Arbeta på distans

Detta behöver du göra innan du ta med datorn från jobbet:

• Koppla in datorn i nätverket, starta om den och låt den stå 15 minuter, så att de senaste uppdateringarna installeras.
  • Logga sedan in på datorn med ditt användarnamn och lösenord och gör en ny omstart.

Ett tips, om du ska jobba hemifrån, är att använda nätverkskabel hemma för anslutning till hemmanätverket, för att få så stabil uppkoppling som möjligt.

Läs mer om att arbeta på distans (behörighet krävs)

Namnbyte för psykiatrisk mottagning Vimmerby-Hultsfred

Psykiatrisk mottagning i Vimmerby-Hultsfred byter den 8 september namn till Vuxenpsykiatriska mottagningen Vimmerby-Hultsfred. Uppdateringen görs i Cosmic samma dag. Verksamhetsinnehåll samt adresser och kontaktuppgifter är samma som tidigare.

Cosmic planerat driftunderhåll 19 november 2022

Lördagen den 19 november 2022, kl 13:00 - 21:00 sker ett planerat driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Se de centrala driftstoppsrutinerna för planerade driftunderhåll i Cosmic (behörighet krävs)

Välkommen att delta på webbinarium

Du som har en samordnande roll kring IT är välkommen att delta på webbinarium onsdagar sista veckan i varje månad, kl 10.00-11.00, via video.

Se Navet för mer information (behörighet krävs)

Multimediaverktyget byter namn och utseende

I höst kommer en uppdaterad version av multimediaverktyget att införas, vilket innebär att det gamla menyvalet kommer att försvinna.

Det nya menyvalet kommer att heta Mediahanteraren och kan sökas upp i menyn samt markeras som favorit som tidigare.

Ytterligare information kommer i ett senare nyhetsbrev.

Beställning och svar

Användande av rätt etiketter vid BAS-test och BKS-test

Det är viktigt att rätt etiketter används vid BKS-test och BAS-test till blodcentralen. Detta för att undvika fara för patienten. De etiketter som ska användas är de som skrivs ut via menyvalet Patient -> Skriv ut patientdata, i Cosmic. Etikett med streckkod är inte nödvändig. Inga andra etiketter ska användas vid blodbeställning.

Remiss

Begäran om komplettering

Filmen Begäran om komplettering är nu uppdaterad med information om hur man ser att en komplettering finns. Filmen hittar du här

Nytt standardiserat vårdförlopp inom cancer

Den 1 oktober startar ett nytt standardiserat vårdförlopp (SVF) för Myeloproliferativ neoplasi (MPN). Syftet är att underlätta utredning av högt hemoglobin/hematokrit och trombocytos, samt att tidigt kunna identifiera patienter i behov av snabb handläggning på grund av den ökade risken för hjärt-kärlkomplikationer vid dessa diagnoser. Från den 1 oktober finns remissmall, flödesschema och vårdförloppsbeskrivning på plats. För mer information, se Standardiserade vårdförlopp cancer - Vårdgivare Region Kalmar län samt Vårdförlopp - Vårdgivare Region Kalmar län

Cosmic övningsmiljö uppdateras den 20 september 2022

Planerat driftunderhåll av Cosmic övningsmiljö tisdagen den 20 september klockan 16.30 och beräknas ta cirka 2 timmar. Övningsmiljön är inte tillgänglig under driftunderhållet. Övningspatienter och inmatad data påverkas inte av driftunderhållet.

Nationella e-tjänster

NPÖ utbildningsfilm

Nu finns en ny utbildningsfilm om nationella patientöversikten:

Titta på filmen på Vårdgivare Kalmar län

MittVaccin

Ny tidbok i MittVaccin Journal

Natten till fredagen den 16 september sker en uppgradering av MittVaccin Journal. Förändringen är att tidboken kommer se annorlunda ut. Tidboken kommer utgå från öppnade tider istället för blockeringar.

Lathund för nya tidboken (behörighet krävs)

Övriga nyheter i releasen

Reservnummer i MittVaccin Journal

I MittVaccin Journal är det ibland svårt att hitta patienter som sedan tidigare är inlagda med reservnummer. För att underlätta denna sökning, tänk på att lägga in nya patienter med reservnummer utan bindestreck.